Een $12 telefoon voor 300 miljoen analfabete Indiërs: de sleutel tot internettoegang?

India’s grootste mobiele netwerk, Jio, heeft als doel om het enorme gat in internettoegang te overbruggen en 300 miljoen analfabete Indiërs online te krijgen. Een op de vier Indiërs ouder dan 15 jaar is analfabeet, waardoor tekstgebaseerde sociale netwerken en chat-apps voor hen nutteloos zijn. Toch weten ze hoe ze mobiele telefoons moeten gebruiken.

Jio’s strategie voor groei
Toen Mukesh Ambani, de rijkste man van India, in 2016 een mobiel netwerk lanceerde, bood hij abonnees gratis data aan voor de eerste paar maanden. Tientallen miljoenen mensen meldden zich aan voor het netwerk, genaamd Jio, wat leidde tot een felle prijzenoorlog en een uitbreiding van de online bevolking van India. Om deze klanten te behouden nadat het aanbod was afgelopen, moest Ambani een andere strategie bedenken. Hij besefte dat mensen contact willen houden met vrienden en familie en vermaakt willen worden. Daarom werden Jio-telefoons geleverd met diensten zoals sociale netwerken, chat-apps, muziek, film en sportstreaming. Deze strategie werkte: Jio is nu het dominante netwerk in India, met meer dan de helft van de 825 miljoen mobiele data-abonnees van het land.

Het bereiken van de resterende bevolking
Er zijn echter nog 322 miljoen mensen – ongeveer de bevolking van Amerika – die alleen gebruikmaken van spraakoproepen op hun mobiele telefoons, waarvan de meesten andere netwerken gebruiken. Om deze enorme groep mensen online te krijgen, is een goedkope en gebruiksvriendelijke telefoon nodig die aantrekkelijk is voor analfabete gebruikers. Een $12 telefoon zou een oplossing kunnen zijn om deze uitdaging aan te gaan en miljoenen mensen toegang te geven tot het internet en de vele voordelen die het biedt.

De impact van internettoegang
Door 300 miljoen analfabete Indiërs online te krijgen, kunnen zij profiteren van de vele mogelijkheden die het internet biedt, zoals toegang tot informatie, onderwijs, gezondheidszorg, financiële diensten en communicatie. Dit kan op zijn beurt leiden tot een verbetering van de levenskwaliteit, economische groei en sociale vooruitgang in India.