Innovative Schooling Without Smartphones

Een verrassende onthulling komt van een 12-jarige student genaamd Elisabetta, die aangeeft dat ze geen mobiele telefoon bezit. Wanneer ze spreekt over het nieuw geïmplementeerde verbod op mobiele telefoons in de basisschool en de onderbouw van de middelbare school, benadrukt ze dat de helft van haar klasgenoten ook geen smartphone heeft. Deze kinderen geven de voorkeur aan levendige gesprekken, tekenen en genieten van de prachtige landschappen die zichtbaar zijn vanuit hun klasra venster.

Gelegen in Lozzo Atestino, nabij Padua, maakt deze school gebruik van moderne onderwijsmethoden, met een focus op het welzijn van de leerlingen en de betrokkenheid van de gemeenschap. Met 782 leerlingen verspreid over 35 klassen bevordert het een unieke leeromgeving waar traditionele cijfers worden gecombineerd met maatregelen voor het geluk van de leerlingen.

In deze school is het gebruik van mobiele telefoons vrijwel niet aanwezig. In plaats van apparaten nemen studenten deel aan robotica-workshops, werken ze samen aan groepsprojecten en genieten ze van lezen in comfortabele ruimtes. De onderwijsmethode is innovatief, met een model van een “school zonder rugzakken” dat het delen van materialen die door docenten worden verstrekt, bevordert.

Het leren vindt vaak buiten plaats, waardoor leerlingen wetenschappelijke principes in de natuur kunnen begrijpen. Bovendien helpt het concept van het verwisselen van klaslokalen tijdens lessen de focus te behouden en verfrist het de leerlingen. De directeur, Alfonso D’Ambrosio, een fysicus met een passie voor robotica, onderstreept het belang van het begeleiden van leerlingen in verantwoordelijk smartphonegebruik.

In plaats van verboden op te leggen, benadrukt hij de noodzaak van educatieve strategieën die gezinnen en leerlingen in staat stellen om technologie verantwoord te gebruiken.

Innovatief Onderwijs Zonder Smartphones: Een Nieuwe Era in Onderwijs

In een tijdperk dat gedomineerd wordt door digitale technologieën, heroverwegen scholen hun aanpak van onderwijs door innovatieve methoden te verkennen die smartphones uitsluiten. Deze verschuiving is gericht op het bevorderen van een meer betrokken, interactieve leeromgeving waar studenten essentiële vaardigheden ontwikkelen zonder de afleidingen van moderne technologie.

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van innovatief onderwijs zonder smartphones?
Een van de primaire doelstellingen is het verbeteren van de communicatievaardigheden van leerlingen in persoonlijke interacties. Met de afname van directe interacties door smartphonegebruik, leggen scholen de nadruk op ervaringen die teamwork, kritisch denken en probleemoplossend vermogen stimuleren.

Welke uitdagingen ondervinden scholen bij het implementeren van een smartphoneverbod?
De grootste uitdaging is weerstand van zowel leerlingen als ouders die gewend zijn aan het gemak van smartphones. Er is ook bezorgdheid dat het uitsluiten van deze apparaten de mogelijkheid van leerlingen om digitale geletterdheid te ontwikkelen – een cruciale vaardigheid in de huidige arbeidsmarkt – kan belemmeren.

Zijn er controverses rondom deze beweging?
Ja, het debat draait vaak om de vraag of het verbieden van smartphones de toegang van leerlingen tot waardevolle informatie en hulpmiddelen beperkt. Tegenstanders stellen dat technologie, wanneer deze verantwoord wordt gebruikt, de leerervaring kan verbeteren en studenten kan voorbereiden op toekomstige carrières. Voorstanders echter beweren dat een evenwichtige aanpak die persoonlijke interactie en praktische leerervaringen benadrukt, essentieel is.

Voordelen van Innovatief Onderwijs zonder Smartphones:
1. **Verbeterde Interactie tussen Leerlingen**: Het verwijderen van smartphones stelt leerlingen in staat om actiever deel te nemen aan klasdiscussies en groepsactiviteiten.
2. **Verbeterde Concentratie**: Minder afleidingen kunnen leiden tot hogere niveaus van betrokkenheid en retentie van informatie.
3. **Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden**: Leerlingen zijn eerder geneigd om zinvolle gesprekken te voeren, wat hun interpersoonlijke communicatieve vaardigheden verbetert.
4. **Focus op Kritisch Denken**: Activiteiten die geen schermen vereisen, vertrouwen vaak op origineel denken en creativiteit.
5. **Mentaal Welzijn**: Het verminderen van schermtijd kan stress en angst gerelateerd aan sociale media druk verlichten.

Nadelen van Innovatief Onderwijs zonder Smartphones:
1. **Beperkte Toegang tot Informatie**: Leerlingen kunnen kansen missen om educatieve apps en bronnen die online beschikbaar zijn, te gebruiken.
2. **Vaardigheden in Digitale Geletterdheid**: Zonder smartphones hebben leerlingen mogelijk niet de bekendheid met essentiële digitale tools, wat de overgang naar hoger onderwijs of de arbeidsmarkt uitdagender maakt.
3. **Bezorgdheid van Ouders**: Ouders kunnen zich onzeker voelen over de veiligheid en verbondenheid van hun kinderen als ze niet gemakkelijk bereikbaar zijn via apparaten.
4. **Weerstand Tegen Implementatie**: Docenten en administrateurs kunnen uitdagingen ondervinden bij het uitvoeren van deze programma’s vanwege gemengde meningen over de relevantie van technologie in onderwijs.

Conclusie
Innovatief onderwijs zonder smartphones benadrukt het belang van het balanceren van technologie met traditionele leermethoden. Terwijl onderwijsinstellingen deze weg verkennen, is voortdurende dialoog tussen educatieprofessionals, ouders en studenten cruciaal om zorgen aan te pakken en een effectieve strategie te ontwikkelen die aansluit bij de behoeften van de huidige leerlingen.

Voor meer informatie over innovatieve onderwijspraktijken kun je deze links informatief vinden: Edutopia, Education World, Scholastic.

The source of the article is from the blog shakirabrasil.info