De vraag naar lithium-ionbatterijen in energiesystemen en elektrische voertuigen zal naar verwachting in het komende decennium explosief stijgen, wat een dilemma creëert voor westerse landen die afhankelijk zijn van China voor hun toeleveringsketen. Volgens industrie-expert Stephen Hayward vereist de verwachte zesvoudige toename van de vraag naar lithium-ionbatterijen tegen 2030 een focus op recycling om ervoor te zorgen dat westerse landen de benodigde kritische materialen kunnen veiligstellen.
In een steeds onzekerder geopolitiek klimaat, waarin gebeurtenissen zoals de Russische invasie in Oekraïne de energievoorziening verstoren, wordt het voor westerse overheden, zonder overvloedige lithiumreserves, noodzakelijk om de afhankelijkheid van externe regio’s voor hun toeleveringsketens te verminderen. Deze uitdaging wordt vergroot door de dominantie van China in de batterijsector, waarbij het twee derde van de wereldwijde lithiumverwerkingscapaciteit controleert ondanks het bezitten van een kleiner percentage lithiumreserves.
Om dit probleem aan te pakken, moeten westerse landen het concept van een circulaire economie omarmen in de batterijindustrie. Het idee omvat het recyclen van lithium aan het einde van de levensduur van een batterij, zodat hergebruik binnen de regio mogelijk is. Tegen het einde van dit decennium zal de wereld naar verwachting meer dan 11 miljoen ton gebruikte lithium-ionbatterijen hebben verzameld, die vaak “zwarte massa” worden genoemd.
Momenteel worden deze batterijen vaak teruggestuurd naar Azië voor recycling vanwege de beperkte recyclingcapaciteit in westerse landen. Dit proces roept echter vragen op over milieu duurzaamheid, aangezien het transport van deze materialen over grote afstanden significant van invloed kan zijn op de uitstoot van koolstof.
Om deze kloof te overbruggen, ontwikkelen bedrijven zoals Green Li-ion innovatieve technologieën om 100% van de zwarte massa te recyclen tot materiaal van batterijkwaliteit. In plaats van hun eigen recyclingfabrieken te exploiteren, verleent Green Li-ion licenties voor haar technologie aan bedrijven, waardoor zij batterijen intern kunnen recyclen. De belangrijkste uitdaging ligt echter niet in de concurrentie tussen bedrijven, maar in het opzetten van een robuust netwerk van recyclers die in staat zijn om de massale instroom van zwarte massa te verwerken en het recyclingproces binnen de lokale regio te houden.
Naarmate de vraag naar lithium-ionbatterijen blijft stijgen, moeten westerse landen hun inspanningen intensiveren om efficiënte infrastructuur voor recyclen op te zetten en een zelfvoorzienende toeleveringsketen te ontwikkelen. Hierdoor kunnen zij het risico van afhankelijkheid van andere regio’s verminderen en de milieu-impact van recyclingoperaties beperken.