Alan Wake II, het langverwachte vervolg op de game uit 2010, werd in november van vorig jaar uitgebracht. Het werd verwacht een van de grootste survival horror-games aller tijden te zijn. Het verhaal van het spel draait om schrijver Alan Wake en zijn strijd tegen duisternis en angstaanjagende monsters die in de schaduwen op de loer liggen. In tegenstelling tot het eerste deel, dat vooral gericht was op schieten, was het vervolg een veel angstaanjagendere ervaring.
Helaas vonden sommige spelers het spel te angstaanjagend. Daarom kondigde Remedy op 31 januari de release aan van de nieuwste update 1.15 voor Alan Wake II, die nu beschikbaar is op alle platforms. Deze update introduceert verschillende prestatieverbeteringen en voegt functies toe zoals een hoofdstukselectiemenu en een FOV-schuifregelaar, die eenvoudig op de pc kunnen worden aangepast. Het meest interessante nieuwe aspect in deze update is echter de optie om de intensiteit van angst te verlagen.
“Een keuze tussen lage en normale niveaus van intensiteit voor de visuele en auditieve horrorsfeer-effecten is toegevoegd.”
Een veelgebruikte techniek in Alan Wake II is het flitsen van angstaanjagende personages of andere beelden op het scherm van de speler, met als doel angst en ongemak op te roepen. Ze worden vergezeld door luide en verontrustende geluiden of muziek. Voor sommige spelers was dit alles te angstaanjagend en maakte het gameplay uitdagend. Nu is er echter een optie om de intensiteit van deze effecten te verlagen.
Persoonlijk, als ervaren speler, heb ik hier geen probleem mee. Maar voor degenen die liever minder schrikeffecten hebben, kan deze nieuwe optie nuttig zijn. Natuurlijk zal ik nooit de ‘slappe’ modus kiezen en deze optie wijzigen. Maar misschien kijk ik gewoon hoe het werkt. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Zeker niet omdat ik bang ben. Stop met vragen!
Belangrijke vragen over Alan Wake II:
1. Wat is het verhaal van Alan Wake II?
2. Hoe verschilt het vervolg van het eerste deel?
3. Welke toevoegingen werden geïntroduceerd in de 1.15 update van het spel?
4. Wat is de meest interessante nieuwe optie in deze update?
5. Welke belangrijkste technieken worden gebruikt in het spel Alan Wake II?
6. Waarom vonden sommige spelers het spel te eng?
7. Wat is het doel van de nieuwe optie om de intensiteit van de angst te verlagen?
8. Is de optie om de intensiteit te verlagen beschikbaar op alle platforms?
9. Wat is de persoonlijke mening van de auteur over deze optie?
Gespecialiseerde woordenschat:
1. Survival horror – een genre van videospellen dat elementen van horror en overleven combineert
2. Platforms – verschillende soorten apparaten waarop je computerspellen kunt spelen
3. Prestaties – het vermogen van het spel om efficiënt en soepel te draaien
4. Hoofdstukselectiemenu – een functie waarmee spelers een specifiek hoofdstuk van het spel kunnen kiezen en navigeren
5. FOV-schuifregelaar – een schuifregelaar waarmee spelers het gezichtsveld in het spel op een computer kunnen aanpassen
6. Intensiteit van visuele en auditieve horrorsfeer-effecten – de mate waarin angstaanjagende beelden, geluiden en verlichtingseffecten aanwezig zijn in het spel
7. Flitsen – het snel en intermitterend weergeven van beelden op het scherm
8. Gevoel van ongemak – een gevoel van ongemak of onbehagen
Aanbevolen gerelateerde links:
1. Remedy Games – officiële website van de makers van het spel Alan Wake II
2. Alan Wake – officiële website van het spel Alan Wake
3. Alan Wake op Wikipedia – een artikel over het spel Alan Wake op de Nederlandse Wikipedia