Een onderzoek uitgevoerd door een Europese groep experts over het decarboniseren van zware voertuigen heeft tot doel om verschillende scenario’s te vergelijken en te simuleren. Een aspect van dit onderzoek is de analyse van de aannames met betrekking tot het onderhoud van waterstof-brandstofcel aangedreven vrachtwagens. Vaak blijken bepaalde aannames onbetrouwbaar te zijn na gedetailleerde analyse, ondanks dat ze als geloofwaardig werden beschouwd.
Een waterstof-brandstofcel aangedreven vrachtwagen is in wezen een elektrisch voertuig met een extra aandrijfmodule die werkt op basis van waterstof-brandstofcellen. Dit betekent dat de elektrische aandrijving werkt op basis van batterijen, een elektrisch laadsysteem zonder bewegende delen, een energiebeheerseenheid en een motor. Sensoren, computergestuurde systemen en andere componenten hebben zeer weinig bewegende delen en vereisen zelden onderhoud. Dit is bevestigd door studies naar elektrische voertuigen die uitsluitend op batterijen werken.
Aangezien brandstofcel-voertuigen waterstof-elektrische hybriden zijn, omvatten ze ook geavanceerde waterstoftanks onder een druk van 700 atmosfeer of nog complexere tanks voor vloeibare waterstof met druksensoren en veiligheidssystemen. Het waterstofdistributiesysteem moet in staat zijn om aanzienlijke drukschommelingen te verwerken in het geval van druktanks of grote volumeveranderingen, en dus druk, in het geval van het opwarmen van vloeibare waterstof naar gasvorm. Daarnaast worden deze voertuigen geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen op het gebied van temperatuurbeheer, die temperatuursensoren en componenten vereisen, evenals dure, tijdsgebonden brandstofcellen die schoon waterstof en schone lucht nodig hebben. Daardoor zijn een luchtaanzuig- en filtersysteem, evenals een uitlaatsysteem om het waterdamp te verwijderen dat ontstaat door de reactie van waterstof met zuurstof, ook nodig zonder het risico van bevriezende slangen.
Het is duidelijk zichtbaar in het diagram dat de luchthuishouding in brandstofcelvoertuigen weergeeft dat de extra elementen van deze voertuigen complex zijn. Er zijn veel potentiële faalpunten en componenten die regelmatig onderhoud vereisen.
Het dichtstbijzijnde voorbeeld zijn hybride elektrische voertuigen. Gegevens over personenauto’s tonen aan dat de onderhoudskosten van hybride voertuigen aanzienlijk hoger zijn dan die van voertuigen uitsluitend op batterijen gebaseerd en vergelijkbaar met de onderhoudskosten van voertuigen met verbrandingsmotoren.
In een studie uitgevoerd door de International Council on Clean Transportation over de transportsector, waarin eigendomskosten van verschillende soorten voertuigen werden vergeleken, werden verbeteringen in de onderhoudskosten van waterstof-brandstofcel aangedreven vrachtwagens in overweging genomen, maar er werd geen verbetering gezien voor batterij-aangedreven elektrische voertuigen. De hypothese veronderstelde dat zware vrachtwagens met een groot bereik, het enige segment waarin sommige organisaties nog steeds hoop hebben voor brandstofceltechnologie, bijna identieke onderhoudskosten zouden hebben als batterij-aangedreven elektrische voertuigen na 2030, evenals onmiddellijke onderhoudskosten vergelijkbaar met dieselvoertuigen.
Alle gegevens worden verstrekt in euro’s per 100 kilometer.
Bij een eerste beoordeling van dit onderzoek was er enige verbazing dat het de moeite waard is om de volwassenheid van de brandstofceltechnologie te overwegen, vooral gezien het feit dat brandstofcelbussen wereldwijd sinds 2000 zijn getest en waterstofaangedreven heftrucks nog langer. In vergelijking, batterij-aangedreven vrachtwagens en bussen zijn relatief nieuw.
Er zijn echter twijfels over de redenen waarom iedereen gelooft in lage onderhoudskosten voor waterstof-brandstofcel aangedreven vrachtwagens.
Ik heb met verschillende personen gesproken en informele gegevens verzameld over onderhoudskosten. De lokale vervoerder Pau in Frankrijk trok zijn waterstofbussen in 2023 na vier jaar gebruik, waarbij werd toegegeven dat de onderhoudskosten uitzonderlijk hoog waren en het in bedrijf houden ervan voortdurende uitdagingen met zich meebracht.
“Onze tankstations hadden meer problemen dan we hadden verwacht, en de bussen hadden vele kleine storingen. Ik breng driekwart van mijn dag daar door, zelfs als het maar een van de 17 lijnen betreft!” zei een vertegenwoordiger van het wagenparkbeheerbedrijf.
Vergelijkbare ervaringen met verhoogde onderhoudskosten deden zich vele jaren eerder voor in Whistler, British Columbia, zoals bevestigd door gegevens verkregen van Ballard zelf.
Volgens het Canadese bedrijf Ballard Power Systems, dat motoren produceert voor waterstofvoertuigen, bedroegen de onderhoudskosten voor waterstofbussen in Whistler $1,34 per kilometer in vergelijking met 65 cent per kilometer voor dies…
(Contd. in next message)