Nowa era Porsche Macan – Elektryczna przyszłość marki

De Porsche Macan is een uiterst belangrijke auto voor het merk Porsche. Geïntroduceerd in 2013 als een compactere versie van de Cayenne SUV, werd het snel het best verkopende model in het Porsche-assortiment. Bovendien is 80 procent van de Macan-kopers nieuw voor het merk. Het creëren van een elektrische versie van dit model vormt een aanzienlijk risico voor het bedrijf. Porsche wil het succes van zijn populairste auto niet in gevaar brengen en zal blijven benzine-aangedreven versies verkopen totdat de markt beslist of een elektrische auto superieur is aan het conventionele product.

De elektrische Macan zal beschikbaar zijn in twee uitrustingsvarianten, beide met twee motoren en een 95 kWh netto batterij bestaande uit 12 modules, elk met 15 prismatische batterijen. De auto is gebouwd op het Premium Platform Electric (PPE) dat gezamenlijk is ontwikkeld door Porsche en Audi, en heeft een architectuur van 800 volt. De elektrische Macan kan worden opgeladen met maximaal 270 kW, wat voldoende is om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent in minder dan 22 minuten met behulp van een 350 kW oplader. Het toevoegen van 60 mijl aan bereik duurt slechts 4 minuten wanneer gestart wordt met 10 procent batterijlading. De batterij kan ook werken als twee 400-volt eenheden gecombineerd om het opladen van minder efficiënte laders te versnellen. Opladen met wisselstroom tot 11 kW maakt ook deel uit van het oplaadpakket.

Nieuwe Macan-modellen: Technische details

Het Macan 4 model kost $78.800, slechts een paar dollar meer dan de conventionele Macan T, die een 2.0 liter viercilinder motor heeft en begint bij $76.355. De elektrische Macan 4 heeft een totaal vermogen van 402 pk (300 kW) en 479 ft-lb (650 Nm) koppel. Hij accelereert van 0 naar 60 mph in 4,9 seconden, met een topsnelheid van 136 mph. De conventionele Macan T heeft vergelijkbare prestaties.

De Macan Turbo, die begint bij $105.300, heeft vreemd genoeg geen turbolading. In plaats daarvan combineren twee motoren om hem van 0 naar 60 mph te versnellen in 3,1 seconden, met een topsnelheid van 161 mph en een vermogen van 630 pk (470 kW) en 833 ft-lb (1130 Nm) koppel. Het Turbo-model bereikt 60 mph een seconde sneller dan de conventionele Macan GTS geprijsd op $99.500, die is uitgerust met een met turbocharged V6 motor. Velen zouden graag $5000 extra betalen om een seconde van hun 0-60 tijd af te halen.

Beide Macan EV-modellen zijn vierwielaangedreven, met motoren op de voor- en achterassen, volgens een persbericht van Porsche. Tijdens normaal rijden wordt 100 procent van de kracht geleverd door de achterste motor, die de sterkere van de twee is. De aandrijflijn besturingssoftware kan echter onmiddellijk de voorste motor activeren wanneer de bestuurder stevig op het gaspedaal drukt. De boordcomputer kan het koppel tussen de twee motoren variëren, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus – Normaal, Sport, Sport+ of Off-Road. De voorste motor biedt ook regeneratieve remkracht tot 240 kW. De achterste motor gebruikt een siliciumcarbide gelijkrichter om de prestaties te verbeteren, zoals gerapporteerd door Robb Report.

Beide elektrische Macan-modellen zijn standaard uitgerust met aanpasbare pneumatische ophanging en Porsche Active Suspension Management (PASM). PASM maakt gebruik van nieuwe dubbelklep dempers die afzonderlijke controle van compressie- en rebound dempingseigenschappen mogelijk maken om een breder scala van dempingseigenschappen in verschillende rijmodi te bieden. De standaard rijhoogte is 7,1 inch, maar door Sport+ modus te selecteren wordt dit verlaagd tot 5,9 inch, terwijl Off-Road modus dit verhoogt tot 8,7 inch.

Achterasbesturing is beschikbaar als optie. Het systeem maakt het mogelijk dat de achterwielen tot vijf graden tegengesteld aan de voorwielen draaien bij lage snelheden, waardoor eenvoudig manoeuvreren in stedelijke omgevingen mogelijk is. Boven 50 mph schakelt het systeem over op parallelle wielomslag voor verbeterde stabiliteit bij hoge snelheden. Macan EV-modellen met achterasbesturing zijn ook uitgerust met een voorstuurhulpmiddel, dat 15 procent sneller is dan standaard.

De Macan Turbo beschikt over een elektronisch geregelde achterdifferentieel, waardoor grip en handling worden verbeterd. Het Porsche Traction Management-systeem reageert ongeveer vijf keer sneller dan een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem en kan binnen 10 milliseconden reageren op wiel doorslippage.

Sportief ontwerp en intelligente aerodynamische oplossingen

“Met de elektrische Macan presenteren we onze eerste Porsche die breekt met de traditionele identiteit van onze producten,” zegt Michael Mauer, Vice President van Porsche. “De nieuwe Macan is gemakkelijk herkenbaar aan zijn kenmerkende eigenschappen als lid van de Porsche productfamilie. Klassieke Porsche verhoudingen zijn verder ontwikkeld en aangepast aan de eisen van een elektrisch voertuig. Dit benadrukt zijn sportieve, moderne en dynamische uitstraling. Het ontwerp benadrukt dat de Macan een sportauto blijft in zijn segment, zelfs in elektrische vorm.”

Wat de afmetingen betreft, is de elektrische Macan 2,3 inch langer en 1 inch hoger dan het conventionele Macan model. Het heeft ook een 3,4 inch langere wielbasis, resulterend in meer ruimte op de achterbank en een grotere bagagecapaciteit. Er is zelfs nog eens extra 2,9 kubieke voet opslagruimte aan de voorkant.

Aangezien efficiëntie cruciaal is voor elektrische voertuigen, hebben Porsche-ingenieurs minutieus aerodynamische systemen ontwikkeld, waaronder een aangepaste achterspoiler, actieve koelkleppen in de luchtinlaten aan de voorzijde en flexibele afdekkingen op de volledig afgesloten onderzijde. Daarnaast optimaliseren luchtgordijnen onder de koplampen en voorbumper de luchtstroom. Al deze oplossingen hebben bijgedragen aan het behalen van een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25, wat indrukwekkend is voor een SUV. De Tesla Model Y heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Porsche heeft nog geen waarden voor het bereik volgens WLTP- of EPA-standaarden bekendgemaakt.

Het multimediasysteem in de elektrische Macan is gebaseerd op het Android Automotive-systeem, waardoor gebruikers volledige toegang hebben tot Android-gebaseerde functies en applicaties in de auto.

FAQ-sectie is gebaseerd op de belangrijkste onderwerpen en informatie in het artikel:

Vraag 1: Wanneer heeft Porsche het Macan-model geïntroduceerd?
Antwoord: De Porsche Macan werd voor het eerst geïntroduceerd in 2013.

Vraag 2: Waarom kiest Porsche ervoor om een elektrische versie van het Macan-model te creëren?
Antwoord: Porsche heeft een elektrische versie van de Macan gemaakt om te voldoen aan de groeiende vraag naar elektrische auto’s en om te voldoen aan markteisen.

Vraag 3: Wat zijn de kenmerken van de elektrische Macan?
Antwoord: De elektrische Macan heeft twee uitrustingsvarianten, twee motoreenheden en een batterijcapaciteit van 95 kWh netto. Het kan ook worden opgeladen met maximaal 270 kW vermogen en een volledige lading bereiken in minder dan 22 minuten met de juiste lader.

Vraag 4: Wat zijn de prijzen van de Macan EV-modellen?
Antwoord: Het Macan 4-model begint bij $78.800, iets hoger dan de conventionele Macan T. De Macan Turbo begint bij $105.300.

The source of the article is from the blog elblog.pl