Poolse gamedevelopmentstudio’s spelen een steeds belangrijkere rol bij het creëren van wereldwijde gamehits. Hoewel ze vaak als onderaannemers voor buitenlandse bedrijven werken, zijn hun bijdragen en talent onschatbaar. Hier zijn een paar voorbeelden van games met een Poolse touch.
Disco Elysium – Knights of Unity
Een succesverhaal is de samenwerking tussen het in Wrocław gevestigde studio Knights of Unity en ontwikkelaar ZA/UM aan de game Disco Elysium. De Poolse studio was verantwoordelijk voor interface-ontwerp, lokalisatie, dialogen, karakterbeheer, bugfixes en game-optimalisatie. Hun bijdrage bleek zo significant dat de makers van Disco Elysium naar hen verwezen als de “Poolse cavalerie” die hun productie heeft gered. Knights of Unity zijn ook de enige Poolse studio die replica’s van de prestigieuze The Game Awards bezitten, die ze hebben gekregen voor hun game.
Dark Souls: Remastered – QLOC
QLOC is een bekende speler in de gamedevelopmentindustrie. Ze specialiseren zich in het ondersteunen van grote projecten zoals lokalisatie, kwaliteitscontrole en game-remasters. QLOC heeft een significante bijdrage geleverd aan de remaster van Dark Souls, werkend aan de vernieuwde versie die op meerdere platforms is uitgebracht. Hun betrokkenheid is ook te zien in projecten zoals Hellblade: Senua’s Sacrifice, Dead Rising, Tales of Vesperia en Ni no Kuni.
Divinity: Original Sin II – Anshar Studios en Fool’s Theory
De samenwerking tussen de Poolse studio’s Anshar Studios en Fool’s Theory met de Belgische studio Larian Studios resulteerde in de creatie van aanvullende content voor Divinity: Original Sin II. Anshar Studios was betrokken bij de ontwikkeling van een reeks mini-uitbreidingen genaamd Gift Bags, die spelers gratis items boden. Dankzij het vertrouwen van Larian Studios konden Poolse studio’s een langdurige relatie opbouwen en erkenning krijgen in de industrie.
Poolse gamedevelopmentstudio’s tonen aan dat ze geweldig talent en potentie hebben om wereldwijde bestsellers te creëren. Hun werk is een onmisbaar element in de creatie van games die wereldwijd erkenning krijgen.