HarmonyOS Surpasses iOS in China’s Smartphone Market Share

Recente gegevens tonen afnemende invloed van Android op de Chinese markt
Onderzoeksbureau Counterpoint Research onthulde onlangs gegevens die wijzen op een verschuiving in het landschap van het besturingssysteem (OS) van smartphones in China voor het eerste kwartaal van het jaar. Het marktaandeel van Android daalde met 4 procentpunten tot 68%, en Apple’s iOS leed een soortgelijke daling en zakte naar 16%. Ondertussen boekte Huawei’s HarmonyOS aanzienlijke vooruitgang, met een stijging van 9 procentpunten op jaarbasis, waardoor het 17% van de markt veroverde en voor het eerst in de geschiedenis iOS overtrof.

Opkomst van Huawei stimuleert uitbreiding van HarmonyOS
De groei in de marktpositionering van HarmonyOS valt samen met het herstel van Huawei. De cijfers van Counterpoint toonden aan dat de binnenlandse verkoop van Huawei met 69,7% steeg, wat resulteerde in een stijging van 6,2 procentpunten in marktaandeel. In tegenstelling tot deze groei kelderden de iPhone-verkopen met 19,1%, waardoor Apple terrein verloor. Zelfs binnen het Android-kamp ondervonden fabrikanten zoals OPPO en vivo neergangen.

De gevestigde Android- en iOS-duopolie uitdagen
Android en iOS domineren al jarenlang onbetwist de smartphonemarkt voor besturingssystemen, een status die velen hebben geprobeerd te doorbreken zonder succes. Diverse initiatieven zoals Windows Phone van Microsoft en Nokia, Tizen van Samsung en Intel, en YunOS van Alibaba slaagden er allemaal niet in voldoende tractie te krijgen. De consensus binnen de branche is duidelijk: de grootste hindernis voor een OS is niet technologische innovatie maar eerder de ontwikkeling van het ecosysteem.

De “levens- en doodsdrempel” en ecosysteemcijfers achter het succes van HarmonyOS
HarmonyOS heeft nu comfortabel de zogenaamde “levens- en doodsdrempel” van 16% marktaandeel in China overschreden. Dit succes wordt ondersteund door een robuust ecosysteem, dat nu meer dan 8 miljard verbonden apparaten telt.

De weg vooruit met “Pure HarmonyOS”
Toch wordt de weg uitdagender naarmate Huawei zich verplaatst naar het exclusieve gebruik van “Pure HarmonyOS.” Het wegstappen van Android-compatibiliteit vormt een hogere drempel voor ontwikkelaars en partners. Desalniettemin blijft het ecosysteem groeien, met miljoenen ontwikkelaars aan boord en belangrijke applicaties zoals Alipay, Netease en JD.com die beginnen met native HarmonyOS-app-ontwikkeling.

Samenwerkingsuitdagingen en het “grafsteenmechanisme”
Ondanks deze vooruitgang hebben grote apps zoals WeChat en Douyin nog geen samenwerking met HarmonyOS aangekondigd, waardoor een merkbare kloof ontstaat. Het integreren van applicaties omvat een complex samenspel van belangen en optimalisaties van gebruikerservaringen. Er wordt gefluisterd dat Huawei een “grafsteenmechanisme” nastreeft dat vergelijkbaar is met iOS om app-achtergrondactiviteiten te beheren, met beloftes van verbeterde prestaties en efficiëntie. Naarmate HarmonyOS meer wordt gebruikt voor commerciële doeleinden, wordt verwacht dat partnerships met grote softwarebedrijven zich zullen consolideren en een meer onafhankelijk en gecontroleerd software- en hardware-ecosysteem binnen China vorm zullen geven.