China’s Bike-Sharing Wave: A Sustainable Commuting Revolution

Ochtend in de wijk Jianguomen in het centrum van Beijing presenteert een sereen maar actief beeld, terwijl lokale bewoners naadloos het fietsen inpassen in hun dagelijkse routine. Een vader begint de dag met zijn kind fietsen te leren, terwijl elders studenten gebruikmaken van slimme technologie om hun fietsen op slot te zetten nadat ze hun bestemming hebben bereikt. Fietsen is een populaire keuze vanwege de betaalbaarheid en milieuvriendelijkheid, en in Beijing wordt dit grotendeels ondersteund door een bloeiend deelsysteem voor fietsen.

Beijing’s straten zijn bezaaid met een scala aan blauwe, gele en groene fietsen, opvallend geparkeerd buiten metrostations, in aantallen variërend van tientallen tot honderden. Deze fietsen vereenvoudigen het stadscommuten, waardoor reizen gemakkelijker wordt en breed omarmd wordt. Bewoners kunnen met behulp van mobiele apps fietsen ontgrendelen, naar hun bestemming fietsen, parkeren en betalen met scan-en-ga efficiëntie. Dai Zhong, de Oost-Aziatische vertegenwoordiger van het Institute for Transportation and Development Policy, rijdt dagelijks op een gedeelde fiets naar zijn werk en bepleit dit als een van de meest effectieve manieren van forenzen en als vorm van lichaamsbeweging.

Steeds meer fietsers bevolken de wegen van Beijing en er is een verschuiving merkbaar in de mentaliteit ten opzichte van fietsen. De verspreiding van fietspaden over de meeste gebieden van Beijing en zelfs speciale fietsverkeersignalen in bepaalde wijken benadrukt de inzet van de stad voor de infrastructuur voor fietsers.

In schril contrast met de proactieve houding van China worstelt Delhi, India, met het gebrek aan fietsinfrastructuur. Fietsen worden zelden beschouwd als een oplossing voor het “laatste stukje” van het woon-werkverkeer in de stad. De uitvoerend directeur van het Centre for Science and Environment van India, Roy Choudhury, heeft de uitdaging van deze beginfase van de deelname aan fietsen in Indiase steden uitgesproken. Met fietspaden die slechts 1% van het totale wegennetwerk in Delhi uitmaken, voornamelijk met een cosmetisch doel, onderstreept de situatie de noodzaak om tegemoet te komen aan de behoeften van fietsers, met name door het creëren een veiligere verkeersomgeving voor de voornamelijk laag inkomen fietsende bevolking.

Het bevorderen van fietsen en wandelen blijft cruciaal om luchtvervuiling in Delhi en andere Indiase steden te bestrijden. Ondanks het belang van emissievrije strategieën erkennen, is er een opvallend gebrek aan investeringen en ontwikkeling in infrastructuur die specifiek gericht is op voetgangers en fietsers, overschaduwd door de prioriteiten van autogericht stadsplanning.

Relevante Feiten:

– China’s pioniers op het gebied van fietsdelen, zoals Mobike en Ofo, hebben aanzienlijk bijgedragen aan de wereldwijde uitbreiding van fietsdeelsystemen.
– In 2017 leidde de fietsdeelboom tot problemen in steden in heel China vanwege overvolle trottoirs veroorzaakt door achtergelaten en kapotte fietsen.
– Fietsdelen in China wordt ondersteund door aanzienlijke technologische vooruitgang, waaronder QR-codes en GPS-tracking, die het gebruiksgemak voor klanten en de werking voor aanbieders vergemakkelijken.
– Sommige Chinese steden hebben elektronische omheiningstechnologie geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat gedeelde fietsen binnen aangewezen gebieden worden geparkeerd, het probleem van willekeurig parkeren aanpakken.

Belangrijke Vragen en Antwoorden:

V: Wat zijn de milieu-impact van fietsdelen in China?
A: Fietsdeelsystemen hebben het potentieel om koolstofemissies te verminderen door gemotoriseerd vervoer te vervangen voor korte ritten, wat leidt tot een verbeterde luchtkwaliteit en verminderde verkeerscongestie.

V: Hoe heeft de Chinese overheid gereageerd op de fietsdeelgolf?
A: De Chinese overheid heeft fietsdelen geïntegreerd in stedelijke transportplanning, regelgeving opgesteld voor het beheer van het aantal fietsen en infrastructuurontwikkeling zoals toegewijde fietspaden aangemoedigd.

Uitdagingen en Controverses:

– Oververzadiging van de markt met te veel fietsen en bedrijven, wat leidt tot financiële verliezen en verspilling als gevolg van overaanbod.
– Het beheer van het onderhoud en de herverdeling van fietsen om ervoor te zorgen dat ze beschikbaar en functioneel zijn daar waar nodig.
– Ervoor zorgen dat het fietsdeelsysteem inclusief en toegankelijk is voor alle sociaal-economische groepen.

Voordelen:

– Biedt een goedkope, handige en flexibele transportoptie voor stadsbewoners.
– Vermindert de afhankelijkheid van privéauto’s en openbaar vervoer, waardoor verkeerscongestie afneemt.
– Bevordert een gezondere levensstijl door lichamelijke activiteit.
– Milieuvriendelijk door het verlagen van koolstofemissies als het motorvoertuigtrips vervangt.

Nadelen:

– Mogelijke troep op trottoirs en stedelijke leegstand vanwege slecht geparkeerde of achtergelaten fietsen.
– Onderhoud kan een uitdaging zijn als de gebruikers de fietsen niet met zorg behandelen.
– Onrechtvaardigheidskwesties als het systeem voornamelijk gericht is op technologie- en kredietrijke personen, waarbij degenen zonder smartphones of digitale betaalmethoden worden uitgesloten.

Voor meer informatie is hier een link naar het Institute for Transportation and Development Policy, dat informatie en onderzoek biedt met betrekking tot duurzame transportbeleid en praktijken, waaronder dergelijke fietsdeelsystemen. Bovendien kan men overwegen de UN Environment Programme te bezoeken voor meer rapporten en informatie over wereldwijde initiatieven om luchtvervuiling aan te pakken en duurzame stedelijke transportopties te bevorderen.

The source of the article is from the blog trebujena.net