Long Island School Hosts Unusual Safety Night Focus: The Smartphone Pledge

Bij een unieke bijeenkomst die plaatsvond op een basisschool in Long Island, New York, kwamen ouders samen om niet alleen meer te leren over gebruikelijke veiligheidsbegrippen, maar ook om een verzoek van een van henzelf te overwegen—het uitstellen van het geven van smartphones aan hun kinderen tot na de achtste klas. Kiley DeMarco, de moeder van een kleuter en een eersteklasser, was een van de aanwezigen die dit voorstel relevant en ondersteunend vond. Ze geloofde dat het hebben van een bepaald schooljaar voor het verkrijgen van een telefoon onduidelijkheid elimineerde en bijdroeg aan een uniforme gemeenschapsstandaard.

Ouders omarmden het idee van een collectieve toewijding, vonden troost in de kracht van een gemeenschappelijke belofte. DeMarco, samen met andere ouders, erkende de drukvermindering die deze gezamenlijke actie in de toekomst zou kunnen bieden, waardoor ze een belofte konden nakomen die was gemaakt voor het welzijn van de hele gemeenschap.

Landelijk hebben vergelijkbare initiatieven navolging gekregen, waarbij ouders beloften steunen om het geven van smartphones uit te stellen tot de middelbare school. Deze consensus onder ouders hoopt gevoelens van isolatie bij kinderen te minimaliseren in een digitale tijd waarin TikTok en sociale media een aanzienlijk onderdeel vormen van hun sociale landschap. Onderzoek van Common Sense wijst op een trend waarbij de helft van de kinderen in de VS op de leeftijd van 11 jaar een mobiel apparaat bezit, wat de moedigheid van de belofte benadrukt.

Intussen vond de gemeenschappelijke ouderlijke richtlijn ook weerklank in de woorden van Zach Rausch, een universitair onderzoeker, die benadrukte dat gezamenlijke beperkingen door ouders zouden helpen bij het verminderen van mogelijke conflicten tussen kinderen over wel of geen telefoon hebben.

Oudersgroeperingen halen steeds vaker inspiratie uit het initiatief “Wacht Tot 8ste”, dat aanzienlijke acceptatie vindt in verschillende staten. De beweging wordt verder aangewakkerd door een groeiende zorg over de invloed van smartphones en sociale media op de geestelijke gezondheid van jongeren, een onderwerp dat aandacht krijgt door recente literatuur en wetgevende acties zoals die in Florida die sociale media-accounts voor kinderen onder de 14 jaar beperken.

In Boise, Idaho, hebben ouders zoals Kim Washington proactief collectieve actie gezocht na geestelijke gezondheidscrisissen binnen hun gemeenschap. Daar is het gesprek uitgebreid om schoolbeleid te omvatten, waarbij het Boise School District betrokken is bij discussies en beoordelingen over mobiele telefoons in klaslokalen, zoals woordvoerder Dan Hollar heeft gecommuniceerd.

De gezamenlijke inspanningen van ouders worden sterker, met de groep in Summit, New Jersey die meer dan 350 toezeggingen verzamelde in een opmerkelijke uiting van bezorgdheid en actie ten aanzien van het digitale welzijn van hun kinderen.

Bij het bespreken van het onderwerp van een “Smartphone Belofte” tijdens een schoolveiligheidsevenement zijn verschillende belangrijke feiten om te overwegen:

Invloed van Smartphones op de ontwikkeling van kinderen: Smartphones kunnen een diepgaande invloed hebben op de sociale vaardigheden, aandachtsgebieden en algehele ontwikkeling van kinderen. Overmatig schermgebruik is gekoppeld aan problemen zoals een slechte slaapkwaliteit en verminderde fysieke activiteit, wat de gezondheid en academische prestaties van een kind kan beïnvloeden.

Cyberpesten: De verspreiding van smartphones onder kinderen en tieners heeft geleid tot toenemende zorgen over cyberpesten. Door het uitstellen van het bezit van een smartphone, streven ouders ernaar hun kinderen te beschermen tegen het slachtoffer worden of deelnemen aan online pesterijen.

Privacyzorgen: Met het gebruik van smartphones komt het risico van inbreuken op de privacy. Jonge kinderen zijn zich mogelijk niet volledig bewust van de implicaties van het delen van persoonlijke informatie online, wat kan leiden tot mogelijke veiligheidsrisico’s.

Aanbevelingen voor schermgebruik: De American Academy of Pediatrics beveelt aan om het schermgebruik voor kinderen te beperken en ouders aan te moedigen om met hun kinderen in gesprek te gaan over de inhoud die ze op hun apparaten bekijken.

De belangrijkste vragen met betrekking tot het onderwerp zijn onder meer:
1. Hoe draagt het uitstellen van het bezit van een smartphone door kinderen bij aan hun veiligheid en welzijn? Door het uitstellen van het bezit van een smartphone kunnen kinderen minder blootstelling hebben aan online risico’s, minder schermtijd ervaren en mogelijk betere sociale en fysieke activiteitsgewoonten offline ontwikkelen.
2. Met welke uitdagingen worden ouders geconfronteerd bij het handhaven van zo’n smartphonebelofte? Ouders kunnen weerstand ervaren van hun kinderen, vooral als ze zich geïsoleerd voelen van leeftijdsgenoten die telefoons hebben, evenals druk van maatschappelijke normen waar technologiegebruik wijdverbreid is.
3. Zijn er nadelen aan het uitstellen van het gebruik van smartphones onder kinderen? Een potentieel nadeel is dat kinderen mogelijk achteropraken in technologische vaardigheden of het missen van digitale geletterdheidsvaardigheden die steeds belangrijker worden in modern onderwijs en socialisatie.

Belangrijke uitdagingen en controverses die gepaard gaan met deze belofte omvatten het balanceren van de bescherming van kinderen met hun noodzaak om te leren verantwoord om te gaan met de digitale wereld. Ouders kunnen ook debatteren over of gezamenlijke actie haalbaar is of dat individuele opvoedingsstijlen het gebruik van technologie moeten bepalen.

Voordelen van dit initiatief zijn onder meer:
– Verbeterde kinderveiligheid en geestelijk welzijn
– Meer gecontroleerde blootstelling aan sociale media en potentieel schadelijke inhoud
– Aanmoedigen van meer fysieke activiteit en face-to-face interacties onder kinderen

Nadelen zouden kunnen zijn:
– Mogelijke sociale isolatie als de meeste leeftijdsgenoten smartphones hebben
– Vertraagde verwerving van digitale geletterdheid en technologische vaardigheden

Gerelateerde initiatieven en informatiebronnen zijn onder meer:
Wacht Tot 8ste
Common Sense Media
American Academy of Pediatrics

Aangezien de prevalentie van het gebruik van smartphones onder kinderen een complex en veelzijdig vraagstuk is, is de “Smartphone Belofte” een voorbeeld van hoe gemeenschappen proberen om te gaan met de uitdagingen van het opvoeden van kinderen in een digitale tijd.