French Experts Recommend Age Restrictions for Smartphone Use Among Kids

Een Frans rapport van deskundigen heeft nieuwe discussies aangewakkerd over de geschikte leeftijd voor kinderen om smartphones te gebruiken en toegang te hebben tot sociale medianetwerken. Het rapport, in opdracht van de Franse president Emmanuel Macron, stelt dat kinderen geen smartphones mogen hebben tot ze 13 jaar oud zijn, en toegang tot populaire sociale mediaplatforms zoals TikTok, Instagram en Snapchat moet worden beperkt tot ze 18 zijn.

De expertgroep, onder leiding van neuroloog Servane Mouton en verslavingsspecialist Amine Benyamina, voerde een kwartjaar durende studie uit waaruit bleek dat kinderen jonger dan drie jaar helemaal niet aan schermen, inclusief televisie, blootgesteld mogen worden. Ze benadrukten de noodzaak van smartphones zonder internettoegang voor kinderen tussen 11 en 13 jaar, en suggereerden dat smartphones met internet alleen vanaf 13 jaar geïntroduceerd zouden moeten worden.

Verder wijst het rapport erop dat de op winst gerichte strategieën van de tech-industrie kinderen tot handelswaar maken op de digitale markt, en beveelt uitgebreide maatregelen aan ter bescherming van kinderen. Het rapport merkt in een vastberaden toon op dat ze een duidelijke boodschap naar de industrie willen sturen dat hun tactieken zijn opgemerkt en niet getolereerd zullen worden.

Voor jonge baby’s adviseert het rapport het beperken van blootstelling aan schermen om ervoor te zorgen dat ouders op een meer natuurlijke manier met hun pasgeborenen kunnen binden. Daarnaast wordt aanbevolen dat schermgebruik zeer beperkt moet worden voor kinderen tot zes jaar, waarbij het gebruik alleen met toezicht van een volwassene wordt aangeraden voor educatieve inhoud.

Ook worden opvoeders opgeroepen om het gebruik van telefoons aan te pakken, waarbij het rapport pleit tegen individuele apparaten zoals tablets voor schoolgebruik tenzij dat noodzakelijk is om specifieke handicaps te accommoderen. Het benadrukt dat geen enkel kind jonger dan zes jaar een scherm nodig heeft voor hun ontwikkeling en dat schermen hun juiste groei daadwerkelijk kunnen hinderen.

De wetenschappers verduidelijkten hun bedoelingen door te stellen dat het doel niet is om ouders te bekritiseren maar om hen te ondersteunen bij het weerstaan aan de krachtige aantrekkingskracht van technologie. Acties zoals “tech-confabs”—situaties waarin ouders constant hun telefoons controleren in plaats van met hun kinderen bezig te zijn—worden beschreven als schadelijk voor de emotionele ontwikkeling van kinderen. Het rapport schetst scherpe beelden: volwassenen die door hun telefoons scrollen terwijl ze peuters voeden of huishoudens waar de televisie voortdurend aan staat, beide scenario’s die potentieel schadelijk kunnen zijn voor het emotionele welzijn van een kind.

De aanbevelingen van Franse deskundigen met betrekking tot het gebruik van smartphones en sociale media door kinderen hebben verschillende implicaties, zowel op het gebied van ontwikkeling als in de samenleving, die kunnen worden bekeken vanuit verschillende perspectieven van vermeende voordelen en potentiële nadelen.

Belangrijke Vragen en Antwoorden:

1. Welke ontwikkelingszorgen zijn er verbonden aan het vroeg gebruik van smartphones door kinderen?
Vroeg gebruik van smartphones is gekoppeld aan problemen zoals verminderde aandachtsspanne, aangetaste sociale vaardigheden, verstoorde slaap en mogelijke verslaving aan digitale apparaten. Overmatig schermgebruik kan ook lichamelijke activiteiten belemmeren die essentieel zijn voor de gezondheid van kinderen.

2. Waarom worden leeftijdsbeperkingen voor het gebruik van smartphones en sociale media overwogen?
Leeftijdsbeperkingen worden beschouwd als een potentiële bescherming om kinderen te behoeden voor blootstelling aan ongepaste inhoud, cyberpesten en andere online risico’s. Het is ook een maatregel om de exploitatie van de gegevens van kinderen door techbedrijven te voorkomen.

3. Wat zijn de uitdagingen bij de uitvoering van dergelijke beleidsmaatregelen?
Handhaving brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee, aangezien het moeilijk is om individueel gebruik te reguleren en te monitoren. Er kan ook weerstand zijn vanuit de industrie en zelfs vanuit ouders die mogelijk vertrouwen op technologie voor educatieve doeleinden of als een vorm van vermaak voor hun kinderen.

Controverse:
Het voorgestelde verbod op het gebruik van sociale media tot de leeftijd van 18 jaar heeft debatten veroorzaakt omdat het de huidige leeftijdsgrenzen overschrijdt die meestal door de meeste platforms zijn vastgesteld, waarbij tieners zich over het algemeen kunnen aanmelden met ouderlijke toestemming. Critici betogen dat een dergelijke benadering mogelijk niet realistisch is in het digitale tijdperk van vandaag en tot verdere geheimhouding onder tieners kan leiden.

Voordelen:
– Ondersteunt een gezonde hersenontwikkeling door de blootstelling aan digitale schermen te verminderen.
– Bevordert lichamelijke activiteit en sociale interactie, die cruciaal zijn tijdens de kindertijd.
– Beperkt blootstelling aan cyberpesten, ongepaste inhoud en zorgen over gegevensprivacy.
– Richt zich op het voorkomen van digitale verslaving en bevordert betere slaappatronen bij kinderen en adolescenten.

Nadelen:
– Kan worden gezien als te beperkend en moeilijk te handhaven.
– Zou de toegang tot educatieve bronnen en technologische geletterdheid kunnen belemmeren, wat gunstig kan zijn wanneer correct gebruikt.
– Kan kinderen ervan weerhouden vaardigheden te ontwikkelen om op een begeleide en geleidelijke manier door de digitale wereld te navigeren en hiermee om te gaan.
– Kan leiden tot sociale uitsluiting voor kinderen die niet kunnen deelnemen aan digitale platforms waar hun leeftijdsgenoten actief zijn.

Voor degenen die op de hoogte willen blijven van verdere ontwikkelingen of onderzoek op dit gebied, zouden betrouwbare bronnen de belangrijkste domeinen van kinderwelzijnsorganisaties en internationale gezondheidsorganisaties omvatten. Voorbeelden zijn:

UNICEF
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)

Deze organisaties bespreken en bieden regelmatig richtlijnen over de blootstelling van kinderen aan digitale media en technologie. Het is belangrijk om betrouwbare en gezaghebbende bronnen te raadplegen om toegang te krijgen tot de meest actuele en op bewijs gebaseerde informatie.