Chinese Smartphone Brands Retain Stronghold in Indian Market Despite Localization Efforts

Ondanks India’s initiatief om de binnenlandse productie van smartphones te stimuleren, blijven Chinese smartphones de Indiase markt leiden. Onderzoek van Counterpoint Technology Market Research benadrukt de aanhoudende voorkeur voor Chinese merken, die een lichte toename in marktaandeel hebben ervaren van 72% in 2019 tot 75% in recente cijfers.

Het door de Indiase overheid gelanceerde Production Linked Incentive (PLI) schema in 2020 had tot doel de dominantie van Chinese fabrikanten te beteugelen door non-Chinese merken te stimuleren. Opvallend afwezig van de begunstigden van de subsidie zijn prominente Chinese bedrijven zoals OnePlus en Vivo. Echter, inspanningen om de Chinese dominantie op de smartphonemarkt te verstoren hebben beperkte impact getoond, met grote Chinese bedrijven die slechts een lichte daling in verkopen zien, gecompenseerd door de groei van nieuwkomers zoals Transsion.

Transsion, een nieuwkomer uit China, is erin geslaagd balans te behouden met zijn concurrerende aanbod onder de merken Tecno, Itel en Infinix. Deze smartphones, bekend om hun geavanceerde functies en kosteneffectiviteit, winnen aan terrein, met name onder prijsbewuste consumenten.

Ondanks opmerkelijke vooruitgang van wereldspelers zoals Apple, die naar verwachting een aanzienlijk percentage van de iPhones in India zal produceren en sterke verkoopgroei heeft getoond, is het totale marktaandeel voor wereldwijde merken sinds 2019 grotendeels onveranderd gebleven. Ondertussen hebben Indiase smartphonemakers, zelfs met steun van lokale telecomoperators, moeite gehad om significante vooruitgang te boeken in hun marktaandeel.

Faisal Kawoosa, een analist bij TechArc, suggereert dat het Make in India-initiatief tekortschiet in het bevorderen van echte innovatie en productontwikkeling binnen het land. Hoewel er veel is geïnvesteerd in contractfabricage, is de creatie van Indiaas intellectueel eigendom (IP) over het hoofd gezien. Chinese merken hebben de kans aangegrepen om zich te aligneren met de visie van de Indiase overheid en hebben hun marktgroei weten vast te houden, ondanks dat ze niet rechtstreeks profiteren van de overheidsregelingen.