Prime Minister Expresses Confidence in Digital Wallet Handout Scheme

Minister-president Srettha Thavisin heeft zijn vertrouwen in het 500 miljard baht digitaal portemonneeprogramma van de regering herhaald, waarbij hij ingaat op zorgen dat het een enorm budget zal vergen en zal leiden tot een grotere afhankelijkheid van overheidssteun. De minister-president benadrukte dat het beleid een eenmalig initiatief is gericht op het injecteren van fondsen in de zakken van de burgers, met verschillende voorwaarden en omstandigheden in vergelijking met eerdere steunregelingen.

Onder het digitale portemonneeprogramma zijn ontvangers verplicht het geld lokaal uit te geven om de trage economie van de provincie te stimuleren. Premier Thavisin verklaarde dat deze aanpak zou helpen om economische activiteiten op gang te brengen in het eerste of tweede kwartaal van volgend jaar, terwijl het beleid ter bevordering van het toerisme een kernstrategie blijft om de economische groei in de komende maanden te stimuleren.

Om transparantie en een tijdige uitvoering te waarborgen, verzekerde de premier dat het uitdeelmiddelenprogramma geen verdere vertragingen zal ondervinden. Echter, critici hebben bezorgdheid geuit over het plan van de regering om geld te lenen van de Bank voor Landbouw en Agrarische Coöperaties (BAAC).

Om het digitale portemonneeprogramma te financieren, zullen drie financieringsbronnen worden gebruikt: 152,7 miljard baht uit de begroting van het fiscale jaar 2025, 175 miljard baht heruitgegeven uit de begroting van het lopende fiscale jaar, en nog eens 172,3 miljard baht geleend van de BAAC ter ondersteuning van 17,23 miljoen boeren.

Econoom Anusorn Thamjai benadrukte voorzorgsmaatregelen die de regering zou moeten nemen met betrekking tot lenen van de BAAC. Hij stelde voor om jaarlijks 40-50 miljard baht toe te wijzen voor terugbetaling en compensatie om potentiële financiële problemen voor de bank te voorkomen.

Hoewel het geleende bedrag aanvankelijk wordt geclassificeerd als ‘buiten begroting’ en niet wordt meegeteld als onmiddellijke publieke schuld, bestaat de mogelijkheid dat het in de toekomst publieke schuld zou kunnen worden als er niet voldoende inkomsten worden gegenereerd om het te dekken. Echter, als de regering de voorzorgsmaatregelen volgt en risicobeheer en goed bestuur implementeert, kan het programma zijn doelstellingen bereiken zonder de fiscale risico’s op lange termijn te vergroten.

Het door de Thaise regering geïntroduceerde digitale portemonneeprogramma heeft verschillende zorgen opgeworpen met betrekking tot het budget en de mogelijke afhankelijkheid van overheidssteun. Echter, minister-president Srettha Thavisin heeft vertrouwen uitgesproken in het programma, waarbij hij benadrukt dat het een eenmalig initiatief is gericht op het injecteren van fondsen in de zakken van de burgers.

Een van de belangrijkste doelstellingen van het programma is het stimuleren van de provinciale economie door ontvangers te verplichten het geld lokaal uit te geven. Verwacht wordt dat deze aanpak economische activiteiten zal stimuleren in het eerste of tweede kwartaal van volgend jaar. Tegelijkertijd blijft het beleid van de regering ter bevordering van het toerisme een kernstrategie om de economische groei in de komende maanden te stimuleren.

Om het programma te financieren, plant de regering drie financieringsbronnen te gebruiken. Dit omvat 152,7 miljard baht uit de begroting van het fiscale jaar 2025, 175 miljard baht heruitgegeven uit de begroting van het lopende fiscale jaar, en nog eens 172,3 miljard baht geleend van de Bank voor Landbouw en Agrarische Coöperaties (BAAC) ter ondersteuning van 17,23 miljoen boeren.

Echter, econoom Anusorn Thamjai heeft bezorgdheid geuit over het plan van de regering om geld te lenen van de BAAC. Hij suggereert dat de regering een deel van het budget moet toewijzen voor terugbetaling en compensatie om potentiele financiële problemen aan te pakken waarmee de bank wordt geconfronteerd.

Aanvankelijk wordt het geleende bedrag niet geclassificeerd als onmiddellijke publieke schuld maar als ‘buiten begroting’. Er bestaat echter een mogelijkheid dat het in de toekomst publieke schuld zou kunnen worden als er niet voldoende inkomsten worden gegenereerd om het te dekken. Om dit risico te verkleinen, is het cruciaal voor de regering om voorzorgsmaatregelen te nemen en risicobeheer en goed bestuur te implementeren.

Al met al hangt het succes van het digitale portemonneeprogramma af van effectieve uitvoering, transparantie en het vermogen van de regering om potentiële financiële risico’s te beheren. Als dit correct wordt uitgevoerd, heeft het programma het potentieel om fondsen in de economie te injecteren en de economische groei te stimuleren zonder de fiscale risico’s op lange termijn te vergroten.

Voor meer informatie over de Thaise economie en overheidsinitiatieven, kunt u de hoofdwebsite van het Ministerie van Financiën Thailand bezoeken: Ministerie van Financiën Thailand.

The source of the article is from the blog publicsectortravel.org.uk