Socjalne media a bezpieczeństwo dzieci: Dlaczego powinniśmy zakazać smartfonów dla osób poniżej 16 roku życia

Waarom we smartphones voor kinderen onder de 16 moeten verbieden

2024-02-15

Dramatische gevallen waarbij sociale media invloed hebben op kinderen, zoals de moord op Brianna Ghey en de zelfmoord van Mia Janin, zijn slechts het topje van de ijsberg. Laten we echter eens kijken naar de onvertelde tragedies die elke dag plaatsvinden en de publieke opinie niet bereiken.

In veel gevallen hebben we gezien dat zorgeloze kinderen binnen enkele dagen na het ontvangen van een smartphone lege, lijdende schaduwen worden. Zijn er voordelen voor kinderen bij het gebruik van smartphones en sociale media? Uit gesprekken met tieners door het hele land blijkt dat de meesten geen positieve aspecten zien. Ze doen het simpelweg omdat iedereen het doet.

Diep van binnen weten ze echter dat ze verslaafd zijn, gevangen zitten en ongelukkig zijn. Bovendien realiseren ze zich dat ze niet constant “verbonden” hoeven te zijn met hun leeftijdsgenoten, vooral niet nadat ze de hele dag samen op school hebben doorgebracht.

De realiteit is dat deze destructieve rechthoeken ons niet “verbinden”. Kinderen voelen zich steeds eenzamer en scrollen ’s nachts door hun kamers, vaak tot in de vroege uurtjes. Vervolgens komen ze vermoeid, vol angst, woede en depressie naar school – en afhankelijk van suiker om wakker te blijven.

Platformen waarop kinderen communiceren, zoals Snapchat en TikTok, zijn ontworpen om verslavend te zijn. Het is een briljant businessmodel – hoe meer een kind naar zijn telefoon kijkt, hoe meer geld de techgiganten verdienen.

Naast vaak walgelijke, schadelijke en zinloze inhoud leidt de snelle consumptie van media tot het herschikken van de hersenen van een kind, waardoor het niet in staat is om zich langer dan een paar seconden op iets te concentreren.

Docenten door het hele land bevestigen dat aandacht vasthouden in de klas bijna onmogelijk is.

Dit heeft enorme gevolgen voor de toekomst van onze kinderen. Een jongere die niet kan concentreren of diep kan nadenken, heeft geen kans op succes of een goede baan.

Als we menselijke creativiteit en innovatie willen behouden, moeten we onze kinderen de kans geven om hun geest te ontwikkelen in plaats van deze permanent te beschadigen tegen de tijd dat ze 12 jaar oud zijn.

Digitaal leren is ook een ander ernstig probleem. Studies hebben aangetoond dat het scherm erger is dan papier en pen.

Beperking van toegang tot smartphones en sociale media is cruciaal voor de geestelijke gezondheid van kinderen. Het Franse dorp Seine-Port heeft smartphones verboden op openbare plaatsen en in de Ierse stad Greystones heeft geen enkel schoolgaand kind een smartphone. Op Gordonstoun, een voormalige Britse school, mogen telefoons tijdens schoolactiviteiten niet worden gebruikt. Op deze plaatsen is een aanzienlijke verbetering in het welzijn van studenten waargenomen. Ze begonnen met elkaar te praten, lachten, sliepen goed en presteerden beter academisch.

Andere gemeenschappen in Engeland ondernemen ook actie tegen smartphones en vormen bewegingen zoals “Ouders Verenigd voor een Smartphoneloze Kinderjaren”, “UsForThem”, “TechMoe” en “Stick to Bricks”. Ze hebben echter politieke steun nodig.

Op dit moment is slechts één politieke partij, de Sociaaldemocratische Partij, bezig met dit probleem. De leider, William Clouston, steunt een verbod op het gebruik van smartphones en sociale media voor kinderen onder de 16 jaar. Hij zegt: “Het bewijs van schadelijke effecten is te ernstig om te negeren.”

Dit zou een dringende gezamenlijke toezegging moeten worden voor politieke partijen, zowel conservatief als arbeid, om het gebruik van smartphones en sociale media voor kinderen onder de 16 jaar te verbieden.

We moeten onze kinderen beschermen door hen de kans te geven zich te ontwikkelen en een gezonde kindertijd te hebben.

FAQ:

1. Welke dramatische gevallen zijn gerelateerd aan de invloed van sociale media op kinderen?
Het artikel noemt enkele dramatische gevallen, zoals de moord op Brianna Ghey en de zelfmoord van Mia Janin. Dit zijn echter slechts voorbeelden en veel tragedie bereikt de publieke opinie niet.

2. Zijn er voordelen voor kinderen bij het gebruik van smartphones en sociale media?
Tieners die hierover zijn ondervraagd, zien meestal geen positieve aspecten van het gebruik van deze technologieën. Ze gebruiken ze echter vanwege groepsdruk.

3. Wat zijn de gevolgen van het gebruik van sociale media voor kinderen?
Kinderen voelen zich steeds eenzamer en ongelukkiger, spenderen urenlang scrollend in hun kamers. Het heeft ook een negatieve invloed op hun vermogen om zich te concentreren en hun cognitieve ontwikkeling.

4. Zijn smartphones verslavend voor kinderen?
Ja, communicatieplatforms zoals Snapchat en TikTok zijn verslavend ontworpen. Hoe meer tijd een kind op zijn telefoon doorbrengt, hoe meer geld de techgiganten verdienen.

5. Wat zijn de suggesties voor het beperken van het gebruik van smartphones en sociale media voor kinderen?
Het artikel noemt voorbeelden van acties die door gemeenschappen zijn ondernomen, zoals het verbieden van smartphones op openbare plaatsen of het weigeren van toegang tot smartphones voor schoolgaande kinderen. Betrokkenen bij bewegingen zoals “Ouders Verenigd voor een Smartphoneloze Kinderjaren” en “UsForThem” streven naar politieke verandering.

6. Welke politieke partij is bezig met het onderwerp van het smartphonegebruik van kinderen?
Op dit moment houdt alleen de Sociaaldemocratische Partij zich bezig met dit onderwerp. Hun leider, William Clouston, steunt een verbod op het gebruik van smartphones en sociale media voor kinderen onder de 16 jaar.

Definities:

Smartphones – mobiele apparaten die functioneren als mobiele telefoons, maar diverse aanvullende functies hebben, zoals internettoegang, multimediaspelers, etc.

Sociale media – internetplatforms die gebruikers in staat stellen om content te creëren, delen en uit te wisselen en te interacten met anderen, zoals Facebook, Instagram, Snapchat, etc.

Voorgestelde gerelateerde link:
Website van de Sociaaldemocratische Partij

The source of the article is from the blog exofeed.nl

Twórca rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality builder) – Narzędzie do tworzenia rozszerzonej rzeczywistości
Previous Story

De Augmented Reality Bouwer: Een Gereedschap voor het Creëren van Augmented Reality

Google Pixel Fold 2: Czy Tensor G4 przyniesie rewolucję?
Next Story

Google Pixel Fold 2: Kan Tensor G4 een revolutie teweegbrengen?

Latest from News