Zeta Energy Corp. heeft een subsidie van 4 miljoen dollar ontvangen van de Vehicle Technologies Office (VTO) van het Amerikaanse Ministerie van Energie om hun lithium-zwavel batterijtechnologie met hoge capaciteit te ontwikkelen en te commercialiseren. Het VTO-programma heeft tot doel de ontwikkeling van innovatieve, duurzame en schone mobiliteitsoplossingen te versnellen, die het bereik van elektrische voertuigen (EV’s) vergroten en de uitdagingen in de toeleveringsketen van EV-batterijen aanpakken. Een specifiek doel van het programma is de ontwikkeling van langlevende en hoge energiedichtheid lithium-zwavel batterijen.
Zeta Energy heeft zwavel-koolstofcomposietmaterialen ontwikkeld die gebruikmaken van de hoge energiedichtheid van zwavel en tegelijkertijd het “polysulfide shuttle effect” elimineren. Zwavel heeft al lange tijd de interesse van batterijfabrikanten vanwege de theoretische energiedichtheid, die aanzienlijk hoger is dan traditionele materialen die worden gebruikt in lithium-ion batterijen. Daarnaast is zwavel goedkoop en breed verkrijgbaar, in tegenstelling tot veel andere materialen die typisch worden gebruikt in de batterijtoeleveringsketens. De lithium-zwavel batterijen van Zeta Energy bevatten geen kobalt, mangaan, nikkel of grafiet en kunnen volledig worden geproduceerd met binnenlandse materialen. Ze hebben ook een aanzienlijk lagere CO2-voetafdruk in vergelijking met andere batterijen en zijn minder gevoelig voor thermische afwijkingen.
Ondanks de voordelen van lithium-zwavel batterijen, zijn eerdere pogingen om ze te commercialiseren belemmerd door het “polysulfide shuttle effect”, dat leidde tot zwavellekkage in de elektrolyt en snelle degradatie van de batterijprestaties. De zwavel-koolstof technologie van Zeta Energy immobiliseert effectief de zwavel tijdens de werking van de batterij, waardoor het polysulfide shuttle effect wordt geëlimineerd en de batterijen meer dan duizend laad- en ontlaadcycli kunnen bereiken. Hoewel Zeta Energy ook beschikt over een gepatenteerde driedimensionale gestructureerde metalen anode die de batterijefficiëntie, levensduur en kosteneffectiviteit verder verbetert, zal het project zich richten op het demonstreren van de toepassing van Zeta Energy’s zwavelgebaseerde kathode met een breed scala aan reeds beschikbare anodes.
Volgens Tom Pilette, CEO van Zeta Energy: “We zijn vereerd en dankbaar voor de mogelijkheid om samen te werken met het Ministerie van Energie aan dit project dat gericht is op het verbeteren van de prestaties van EV-batterijen. De tijd voor lithium-zwavel technologie is nu – het zal de batterijefficiëntie, gewicht, kosten en duurzaamheid revolutionair veranderen voor batterijen en producten die gebruik maken van deze batterijen. Dit project stelt ons in staat om te demonstreren hoe lithium-zwavel batterijen de EV-branche kunnen transformeren en de concurrentiepositie van de Amerikaanse maakindustrie kunnen vergroten.”
Over Zeta Energy
Zeta Energy is een particulier Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en commercialisering van hoogwaardige, veilige en milieuvriendelijke oplaadbare batterijen met lagere productiekosten. De batterijen van Zeta Energy elimineren het gebruik van kritieke materialen zoals grafiet, kobalt, mangaan en nikkel. Het bedrijf heeft een uitgebreide patentportfolio met meer dan zestig patenten en octrooiaanvragen. Zeta heeft prestigieuze prijzen ontvangen voor hun gepatenteerde koolstofnanobuis anodes en zwavelkathodes, waaronder prijzen van ARPA-E en het World Materials Forum. Het bedrijf brengt af en toe openbare updates en evenementen naar buiten op hun website http://www.ZetaEnergy.com en sociale media-accounts:
LinkedIn: www.linkedin.com/company/zetaenergyX (voorheen bekend als Twitter): www.twitter.com/ZetaEnergy
Bron: Zeta Energy
Veelgestelde vragen (FAQ) gebaseerd op belangrijke onderwerpen en informatie in het artikel:
1. Welke subsidie heeft Zeta Energy Corp. ontvangen van de Vehicle Technologies Office van het Amerikaanse Ministerie van Energie?
– Zeta Energy Corp. heeft een subsidie van 4 miljoen dollar ontvangen als onderdeel van het VTO-programma, met als doel de ontwikkeling en commercialisering van lithium-zwavel batterijtechnologie met hoge capaciteit.
2. Wat zijn de doelen van het VTO-programma?
– Het VTO-programma heeft tot doel de ontwikkeling van innovatieve, duurzame en schone mobiliteitsoplossingen te versnellen, die het bereik van elektrische voertuigen (EV’s) vergroten en uitdagingen in de toeleveringsketen van EV-batterijen aanpakken, zoals het verbeteren van batterijprestaties, duurzaamheid en kosteneffectiviteit.
3. Wat zijn de voordelen van Zeta Energy’s lithium-zwavel batterijen?
– Zeta Energy’s lithium-zwavel batterijen hebben een hoge capaciteit, bevatten geen kritieke materialen zoals kobalt, mangaan, nikkel of grafiet, kunnen volledig worden geproduceerd met binnenlandse materialen, hebben een lagere CO2-voetafdruk in vergelijking met andere batterijen en zijn minder gevoelig voor thermische afwijkingen.
4. Hoe elimineert Zeta Energy’s zwavel-koolstof technologie het “polysulfide shuttle effect”?
– Zeta Energy’s zwavel-koolstof technologie immobiliseert effectief de zwavel tijdens de werking van de batterij, waardoor het polysulfide shuttle effect wordt geëlimineerd. Batterijen gebaseerd op deze technologie kunnen daardoor meer dan duizend laad- en ontlaadcycli bereiken.
5. Wat zijn de plannen van Zeta Energy voor dit project?
– Zeta Energy is van plan om de toepassing van hun zwavelgebaseerde kathode te demonstreren met een breed scala aan reeds beschikbare anodes, wat bijdraagt aan de verbetering van batterijprestaties, duurzaamheid en kosteneffectiviteit van EV’s.
6. Welke prijzen heeft Zeta Energy ontvangen?
– Zeta Energy heeft prestigieuze prijzen ontvangen voor hun gepatenteerde koolstofnanobuis anodes en zwavelkathodes, waaronder prijzen van ARPA-E en het World Materials Forum.
7. Waar kan meer informatie over Zeta Energy worden gevonden?
– Meer informatie over Zeta Energy is te vinden op hun website: Zeta Energy en op hun LinkedIn- en Twitter-profielen.
Definities van belangrijke termen of jargon die worden gebruikt in het artikel:
– VTO: Vehicle Technologies Office van het Amerikaanse Ministerie van Energie
– EV: elektrische voertuigen
– Energie-dichtheid: de hoeveelheid energie die is opgeslagen in een bepaald materiaal of systeem
– Elektrolyt: een stof die elektrische stroom geleidt in een batterij
– Kathode: de elektrode waardoor elektrische stroom de batterij binnenkomt
– Anode: de elektrode waardoor elektrische stroom de batterij verlaat
– Duurzaamheid: het vermogen om eigenschappen gedurende een langere periode te behouden
– Kosteneffectiviteit: de verhouding tussen kosten en voordelen of efficiëntie
– CO2-voetafdruk: de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) emissies die worden gegenereerd gedurende de levenscyclus van een product of proces
Suggesties voor relevante links naar de hoofddomein (geen subpagina’s):
– Website van Zeta Energy: Zeta Energy