Twórcze ryzyko i tworzenie sztuki przez niewidomego reżysera reklamy Super Bowl

Adam Morse, een blinde acteur en regisseur, kreeg de kans om zijn droom waar te maken als de eerste blinde persoon die een commercial regisseerde tijdens de Super Bowl. De commercial promootte de “Guided Frame” functie in de Google Pixel app, waarmee blinden en slechtzienden selfies en foto’s kunnen maken.

In plaats van de frames achteraf te manipuleren, bedacht Morse een nog beter idee: petroleumgelei aanbrengen op de camerlens om een vervagend effect te creëren. Dit idee ontstond spontaan tijdens een vergadering met het Google-team terwijl de regisseur zijn bedoelingen besprak.

En zijn idee bleek een succes. Het werkte perfect en de camera’s liepen geen schade op tijdens het filmen van de commercial. Morse en zijn team brachten een vervagende blauwe film aan op een transparant glas dat voor de lens was geplaatst.

In de commercial vervagen de scènes die door de ogen van het hoofdpersonage, Javier, worden bekeken, plotseling wanneer de Google Pixel op stemcommando een foto maakt. Door deze unieke perspectief beleven we het verhaal van een jongeman die vader wordt. De regisseur zelf is dolblij met het eindresultaat.

Adam Morse, die zijn zicht verloor als tiener, geloofde dat zijn droom om acteur en regisseur te worden nooit zou uitkomen. Hij had geen rolmodellen of inspiratie in Hollywood, omdat er geen regisseur was met vergelijkbare ervaringen.

“Niemand die ik kende geloofde in mijn dromen. Ze vertelden me dat het onrealistisch was, dat ik geen film zou kunnen regisseren vanwege mijn visuele beperking,” vertelt Morse. “Wat ik moest doen, was sterk in mezelf geloven, ook al beweerde iedereen om me heen dat ik het mis had.”

Het bleek dat zij het mis hadden. In 2020 bracht Morse zijn eerste speelfilm, “Lucid” (met Billy Zane in de hoofdrol), uit als scenarioschrijver en regisseur. De film werd genomineerd voor de Michael Powell Award op het Edinburgh Film Festival en won de titel van Beste Regisseur op de Gold Movie Awards in Londen. Morse verscheen ook in de Apple TV+ serie “See” naast Jason Momoa.

Onlangs richtte Morse de non-profitorganisatie Crystal Vision Foundation op, die tot doel heeft blinde kunstenaars in de film- en televisie-industrie te ondersteunen. Tegenwoordig houdt hij zijn blindheid niet langer geheim aan het begin van zijn carrière.

Juist vanwege zijn unieke perspectief besloot Google met Morse samen te werken aan deze commercial. Technologie stelt hem in staat om op een manier te werken die 20 jaar geleden onmogelijk zou zijn geweest.

“Ik ben dankbaar voor de technologische innovaties die mij als blinde regisseur helpen. Alle toegankelijkheidsbarrières die ik tegenkom, worden nu opgelost door technologie,” aldus Morse. “Ik kan scripts beluisteren en e-mails lezen met tekst-naar-spraak software. Mijn telefoon stelt me in staat spraak om te zetten in tekst of berichten voor te laten lezen. Dit stelt me in staat om te werken als regisseur, omdat de voorbereiding het belangrijkste stadium is in het filmmakingsproces.”

Dankzij de Super Bowl-commercial zal Morse ongetwijfeld de aandacht trekken van de industrie. Hij heeft al verschillende scenario’s geschreven en is klaar voor productie. “Ik zoek de juiste sponsors, bedrijven of studio’s die mij kunnen helpen een pionier te worden in de Hollywood-geschiedenis als blinde regisseur van een studiofilm,” zei hij.

Veelgestelde vragen:

The source of the article is from the blog smartphonemagazine.nl

Web Story