Jacob Wolf Opuścił Przemysł Esportu w Poszukiwaniu Leższych Pastwisk

Jacob Wolf is een van de meest prominente eSports-journalisten ter wereld. Na in 2016 de jongste schrijver te zijn geworden bij ESPN, heeft hij zijn reputatie versterkt door schokkende verhalen te onthullen en de titel Journalist van het Jaar te winnen op het eSports Awards Gala in 2018. In elke discussie over de beste eSports-journalisten komt altijd de naam Jacob Wolf naar voren.

Echter, Wolf heeft besloten de eSports-industrie te verlaten ten gunste van veelbelovendere vooruitzichten. Maandag was zijn eerste dag in zijn nieuwe functie als solutions engineer bij het nieuwsbriefplatform Beehiiv. Als gevolg van recente massale ontslagen in de gamingindustrie is Wolf een van de vele werknemers in de branche die eSports niet langer als een haalbare carrièreoptie zien.

“Ik geloof nog steeds dat gaming als geheel een bredere toekomst heeft,” zei Wolf. “Maar er zijn bepaalde problemen met eSports die het erg moeilijk maken om een duurzaam inkomen te realiseren – wat betekent dat het moeilijk is om een blijvende carrière te hebben.”

Inderdaad, de afgelopen maanden zijn meedogenloos geweest voor iedereen die een levensonderhoud wilde verdienen in de gaming- en eSports-industrie. Massale ontslagen resulteerden in het verlies van bijna 6.000 banen in de gamingindustrie in 2024 alleen al, en in het afgelopen kalenderjaar verdwenen meer dan 12.000 banen gerelateerd aan gaming.

Jarenlang werd de gamingindustrie gezien als een vakgebied gedreven door passie, en studios werven vaak nieuwe werknemers rechtstreeks uit hun spelgemeenschappen. Bij studios als Riot Games en Activision Blizzard merkten ontslagen medewerkers steeds vaker dat ze geconfronteerd werden met de moeilijke taak om hun passie voor games te scheiden van de teleurstelling en wrok dat ze hun bron van bestaan ​​hadden verloren.

“We proberen er echt in te geloven – er werken zoveel mensen omdat het niet gemakkelijk te bereiken is,” zei een ontslagen Riot Games-medewerker die met Digiday sprak onder voorwaarde van anonimiteit. “Dus wanneer dat van je wordt afgenomen, voelt het alsof de hele grond onder je vandaan is getrokken.”

Sommige ontslagen werknemers in de gamingindustrie zijn teleurgesteld over hoe gamingbedrijven hun ontslagen presenteerden als een noodzakelijk kwaad. Dylan Jadeja, de CEO van Riot Games, schreef dat deze stap een “noodzaak” was om ” langetermijnstrategieën voor spelers in stand te houden.” Gamingindustriemedewerkers die ontslagen werden, vertelden Digiday dat de focus van hun werkgevers op financiële resultaten terwijl duizenden mensen hun baan verloren, een bittere nasmaak achterliet.

“Als we er naar kijken vanuit ons perspectief, denk ik dat ze de verkeerde weg zijn ingeslagen,” zei een voormalig medewerker van Riot Games. “Het is een moeilijke situatie, maar het voelt verkeerd hoe ze het aan ons hebben gepresenteerd.”

De golf van ontslagen in de gaming- en eSports-industrie in januari was het resultaat van verschillende factoren die samenkomen. Eerdere verklaringen van gameontwikkelaars over het aanpakken van overmatig personeel waren enigszins waar; feit is dat bestedingen en betrokkenheid bij games in 2023 afnamen na het COVID-geïnduceerde succes in 2021 en 2022. De markt vertraagde en gamingbedrijven reageren daar nu op. Vooral in de eSports-industrie zijn ontslagen ook het gevolg van de worsteling van gamingbedrijven met bedrijfsmodellen zoals lokale franchiseteams of multimediasstreaming op platforms zoals Twitch en YouTube.

“Het eSports-bedrijfsmodel liep op de zaken vooruit,” zei Jason Chung, directeur eSports en gaming aan de New York University. “En de kosten waren acceptabel toen het krediet gemakkelijk was – toen investeerders in de rij stonden. Maar zodra er een correctie is, zullen mensen vraagtekens zetten bij de modellen, en dat gebeurt nu.”

Ontslagen werknemers in de gamingindustrie vertelden Digiday ook dat ze teleurgesteld zijn door het gebrek aan eenheid in de reactie van hun voormalige collega’s die nog werk hebben. Ondanks wijdverspreide online steun voor ontslagen werknemers in de gamingindustrie zijn er geen grote stakingen of protesten geweest bij gamingstudio’s die vorige maand bezuinigingen hebben doorgevoerd. Dit staat in schril contrast met reacties in de traditionele media-industrie, waar honderden werknemers van Los Angeles Times en Condé Nast de straat op gingen nadat ontslagen bij die bedrijven waren aangekondigd vorige maand.

“Ik denk dat het vooral komt door het feit dat de gamingindustrie over het algemeen niet professioneel georganiseerd is. Het is jammer omdat veel mensen in de gamingindustrie actief tegen vakbondsvorming zijn, en het gaat niet om de werknemers, het gaat om het leiderschap – de mensen aan de top van de hiërarchie,” zei een andere voormalige werknemer in de gamingindustrie, die anonimiteit vroeg na het verliezen van hun baan in de recente golf van ontslagen. “Vakbonden kunnen bescherming bieden tegen dat, en het maakt me echt verdrietig dat ze er niet waren als een bron van steun voor mij en de andere 12.000 mensen die hun baan hebben verloren en waarvan hun leven zonder goede reden is veranderd.”

Het resultaat van dit alles is dat de gamingindustrie, ooit een droom voor velen, niet langer wordt gezien als een haalbare carrière voor degenen die zichzelf willen onderhouden buiten hun passie. Vooral de eSports-industrie is aanzienlijk gekrompen, met de ontslagen bij Activision Blizzard in januari die verantwoordelijk waren voor 83% van de werkgelegenheid binnen de eSports-divisie.

Het kernprobleem is dat eSports nooit echt een winstgevende industrie is geworden die losstaat van de bredere gamingwereld. In tegenstelling tot traditionele sporten, die miljarden dollars aan inkomsten genereren via uitzendovereenkomsten, kaartverkoop en merkreclame, ligt de belangrijkste waarde van eSports niet in het verdienen van geld, maar in het dienen als een marketingkanaal voor de producten van gameontwikkelaars.

Dit betekent niet dat er geen bedrijven meer zijn in de eSports-sector die oprecht proberen het op een duurzamere manier op te bouwen, met wisselende mate van succes. Competitief gamen heeft nog steeds het potentieel om deel uit te maken van de mainstream cultuur, zoals toonaangevende eSports-bedrijven als Riot Games voor ogen hebben, en er zijn nog steeds veel actieve teams en eSports-leagues die bouwen aan de toekomst.

Maar nu de industrie consolideert in 2024, staan veel ontslagen eSports-medewerkers voor een onzekere toekomst en beseffen ze dat de eens geïdealiseerde gamingindustrie mogelijk niet de stabiliteit biedt waarop ze hadden gehoopt.

The source of the article is from the blog xn--campiahoy-p6a.es

Web Story