Apple Zwiększa Testy Samochodów Autonomicznych w Kalifornii

CUPERTINO, Californië – Slechts enkele kilometers van het hoofdkantoor van Apple in Californië stak een gouden SUV met een grote, kubische sensor op zijn dak een kruising over en maakte een linkerbocht als elke andere auto op straat. Dit voertuig was echter een van de 67 voertuigen met autonome mogelijkheden die het geheime bedrijf kan testen in Californië, volgens openbare informatie. Dit aantal is verdrievoudigd in het afgelopen jaar.

De toename van het aantal gereden kilometers op de wegen van Californië suggereert dat Apple geleidelijk zijn ambities met autonome rijtechnologie vergroot. Gegevens tonen aan dat de voertuigen van het bedrijf tussen december 2022 en november 2023 meer dan 450.000 mijl hebben afgelegd in Californië, een verdrievoudiging ten opzichte van het voorgaande jaar en de grootste sprong onder bedrijven die de meeste tests in de staat hebben uitgevoerd.

Terwijl het niet duidelijk is wat het bedrijf hoopt te bereiken door zijn voertuigen te testen, investeert Apple aanzienlijke middelen in een snel evoluerende sector waar anderen vergunningen verliezen, geconfronteerd worden met rechtszaken en controverse veroorzaken en het publiek frustreren vanwege het onvoorspelbare gedrag van sommige voertuigen. Het testen van een product in het openbaar, waar het onderhevig kan zijn aan intense publieke opinie en regulering, is uniek voor Apple, aangezien het bedrijf meestal strikt de controle houdt over zijn imago en nieuwe producten geheim houdt totdat ze klaar zijn voor de markt.

Deskundigen zien echter het toenemende aantal tests van voertuigen van Apple in Californië als een teken van vertrouwen in het potentieel van autonoom rijden, ondanks een uitdagend jaar waarin de autoriteiten van de staat meer regulering en controle eisten over deze technologie in zijn vroege ontwikkelingsfase. Apple heeft een buitengewone invloed op het leven van consumenten en haar technologie, van smartphones tot computers, heeft de manier waarop mensen leven en werken veranderd.

Apple beweegt langzamer in vergelijking met andere marktleiders: het bedrijf werkt al jaren aan autonome voertuigen, maar heeft nog steeds vergunningen voor testen met een menselijke bestuurder. Momenteel is marktleider Waymo, eigendom van Alphabet, al maandenlang volledig zelfrijdende ritten aan klanten in San Francisco aan het aanbieden.

Naar verluidt heeft Apple de release van haar autotechnologie vertraagd en haar focus verlegd van het creëren van een volledig zelfrijdend voertuig naar het ontwikkelen van rij-ondersteunende functies die vergelijkbaar zijn met die van Tesla. Dergelijke functies zijn echter betrokken geweest bij talloze fatale en ernstige ongevallen, wat heeft geleid tot publieke kritiek, rechtszaken en terugroepacties.

Terwijl bedrijven zoals Waymo en Cruise te maken hebben gehad met tegenslagen en controverses in Californië, is Apple relatief incidentvrij gebleven volgens DMV-ongevalsrapporten. Dit zou kunnen worden toegeschreven aan het feit dat de auto’s van Apple nog steeds verplicht zijn om tijdens het testen een menselijke bestuurder aanwezig te hebben, klaar om op elk moment over te nemen. Naarmate het testen zich uitbreidt, zullen er echter onvermijdelijk meer incidenten plaatsvinden. Toch wegen de mogelijke veiligheidsvoordelen van geautomatiseerd rijden en rij-ondersteunende functies op tegen de tegenslagen.

Over het algemeen hebben autonome auto-bedrijven in Californië in de afgelopen rapportageperiode meer dan 9 miljoen mijl getest op de wegen van de staat, een aanzienlijke toename ten opzichte van het voorgaande jaar. Waymo, Cruise, Apple en andere bedrijven hebben het hoogste aantal testmijlen gelogd, waarbij Waymo de eerste plaats inneemt met meer dan 4,8 miljoen mijl.

Ondanks de uitdagingen en controverses blijft de autonome rij-industrie evolueren en groeien. Bedrijven zoals Apple investeren middelen en verleggen de grenzen van de technologie, waarbij ze hun vertrouwen tonen in het potentieel van geautomatiseerd rijden.

Veel Gestelde Vragen (FAQ):

The source of the article is from the blog be3.sk