Ile zakresu elektrycznego samochodu wystarczy dla Ciebie?

Het vraagstuk van hoeveel elektrische autonomie een auto nodig heeft, roept vaak zorgen op bij potentiële kopers van elektrische auto’s, ook wel bekend als “reikwijdte angst”. Maar heb je echt zoveel kilometers nodig als je denkt?

Het probleem ligt in het feit dat we onze beoordeling baseren op eerdere ervaringen. We zijn gewend geraakt aan het denken over auto’s in termen van verbrandingsmotoren: snel bijtanken, honderden kilometers aan reikwijdte. We maken tientallen ritjes, misschien wel wekenlang, op één tank. Dat is wat we “normaal” vinden. Daarom lijkt een elektrische auto met een reikwijdte van minder dan een paar honderd kilometer angstaanjagend en onpraktisch.

Echter, elektrische auto’s werken niet op dezelfde manier. Ze functioneren niet zoals auto’s met verbrandingsmotoren – “een paar honderd kilometer” is de verkeerde context. Zelfs een auto op benzine gebruikt zelden zijn volledige reikwijdte in één keer.

Een auto op benzine heeft een enorm gemak – een grote reserve aan energie in de tank die snel kan worden bijgevuld. Maar een elektrische auto heeft zijn eigen gemak – de batterij in meerdere stappen opladen in plaats van één grote tankbeurt, allemaal in het comfort van je eigen garage. Het klinkt misschien niet als een voordeel totdat je de vreugde ervaart van het passeren van benzinestations en het besparen van wel $50 of $100 aan brandstofkosten die je niet langer nodig hebt.

Toen de Nissan Leaf in 2011 op de markt werd geïntroduceerd, had het een bereik van slechts 73 mijl volgens de EPA (Amerikaanse milieubeschermingsagentschap). Nissan wees er echter op dat het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer destijds minder dan 35 mijl was, wat gemakkelijk kon worden aangevuld met ’s nachts opladen. Maar velen zagen de eerste generatie Leaf als een wetenschappelijk experiment.

Dat was het niet. Het vereiste simpelweg een andere manier van kijken naar wat een auto kan zijn.

Amerikanen hebben de neiging om auto’s te kopen op basis van extreme situaties. Ze kopen SUV’s maar gaan nooit off-road. Ze kopen pick-up trucks maar gebruiken ze als personenauto’s. We willen de mogelijkheid hebben om een lange reis door het land te maken, maar doen het misschien maar één keer per jaar. Natuurlijk was de oorspronkelijke Nissan Leaf met een bereik van 73 mijl niet geschikt voor een lange reis, maar hij werkte perfect als een woon-werkverkeer auto.

Dus, hoeveel elektrische autonomie is genoeg? Voor jou? Hier zijn een paar vragen om rekening mee te houden.

Hoe ver rijd je echt op een dag?

Als je overweegt om een elektrische auto te kopen, begin dan met wat onderzoek naar jezelf. Pak een notitieblok en pen en neem voor een paar dagen, weken of maanden je dagelijkse woon-werkafstand op. Hoe ver rijd je echt op een dag? Komt het overeen met het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer dat Nissan noemde? Of is het 100 of zelfs 200 mijl? Rijd je echt zoveel elke dag? Wees eerlijk.

Volgens de Federal Highway Administration rijden Amerikanen gemiddeld 14.263 mijl per jaar, wat neerkomt op 1.188 mijl per maand of 40 mijl per dag. Als je dagelijkse woon-werkverkeer onder dit gemiddelde ligt of eromheen zit, dan is een elektrische auto perfect voor jou. En zelfs als je dit gemiddelde overschrijdt, kan een elektrische auto nog steeds geschikt voor je zijn. Het is de moeite waard om naar je werkelijke behoeften te kijken, in plaats van wat je verwacht of je voorstelt.

Probeer deze formule

Veel autofabrikanten raden aan om een elektrische auto tot 80% op te laden voor dagelijks gebruik en 100% te reserveren voor situaties waarin je de maximale reikwijdte nodig hebt, omwille van de batterijduur. Net als bij auto’s op benzine wordt het niet aanbevolen om het laadniveau onder de 20% te laten zakken, wat een reservaatreikwijdte biedt voor het geval je dit nodig hebt en gemoedsrust geeft. Dus als we het bereik van 20% tot 80% nemen, hebben we een typische dagelijkse batterijbereik van 60% capaciteit.

Selecteer nu een elektrische auto en controleer zijn bereik zoals vermeld door de EPA. Negeer de “MPGe” statistieken, die voor veel consumenten niet erg nuttig zijn, en focus op de reikwijdte. Laten we de Ford Mustang Mach-E AWD in de GT-versie als voorbeeld nemen. Deze heeft een bereik van 270 mijl, dus 60% daarvan is 162 mijl.

Tests van Consumer Reports hebben aangetoond dat winterweer het bereik van een elektrische auto met 25% kan verminderen. Als je in een koud klimaat woont en voorzichtiger wilt zijn in je berekeningen, kunnen we aannemen dat onze hypothetische Mach-E een bereik heeft van 120 mijl onder ongunstige weersomstandigheden.

Als je dagelijkse woon-werkverkeer onder dit aantal ligt, zul je je perfect comfortabel voelen met deze auto.

Onthoud ook dat veel elektrische auto’s vandaag de dag perfect voldoen aan of zelfs de reikwijdte van hun EPA-standaard overschrijden, dankzij regeneratief remmen.

Belangrijke vragen over het bereik van elektrische auto’s:

1. Hoe ver rijd je echt op een dag? Analyseer je dagelijkse routes en overweeg of het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer binnen het bereik van een elektrische auto past.

2. Wat is je jaarlijkse kilometrage? Als je onder de gemiddelde jaarlijkse afstand die Amerikanen rijden blijft (14.263 mijl), kan een elektrische auto perfect voor jou zijn.

3. Controleer het bereik van het specifieke merk en model van de elektrische auto die je kiest. Focus op EPA-gegevens, niet op MPGe-statistieken.

4. Houd er rekening mee dat winterweer het bereik van een elektrische auto met ongeveer 25% kan verminderen, vooral als je in een koud klimaat woont.

5. Het is vermeldenswaard dat veel elektrische auto’s energieterugwinningssystemen hebben tijdens het remmen, wat hun efficiëntie en bereik kan vergroten.

Definities van belangrijke termen:

– “Elektrische autobereik” verwijst naar de afstand die afgelegd kan worden op één acculading.
– “EPA” staat voor de Environmental Protection Agency, wiens tests de officiële bereik van elektrische auto’s bepalen.
– “MPGe” is een maatstaf voor de energie-efficiëntie van elektrische auto’s, uitgedrukt op basis van het equivalent brandstofverbruik van benzine per afgelegde mijl.

Aanbevolen gerelateerde links:

– fueleconomy.gov – de officiële EPA-website voor brandstofverbruik en voertuigefficiëntie.
– consumerreports.org – Website van Consumer Reports met autotests en consumentenadvies.

The source of the article is from the blog kunsthuisoaleer.nl