Jacob Wolf Opuścił Przemysł Esportu w Poszukiwaniu Leższych Pastwisk

Jacob Wolf, een van de meest prominente esports-journalisten ter wereld, heeft besloten om de esports-industrie te verlaten en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Ondanks zijn reputatie als jongste schrijver bij ESPN in 2016 en zijn titel als Journalist van het Jaar tijdens de Esports Awards Gala in 2018, gelooft Wolf niet langer dat esports een levensvatbaar carrièrepad is.

Wolf is recentelijk begonnen aan zijn nieuwe baan als solutions engineer bij het nieuwsbriefplatform Beehiiv. Als gevolg van recente massaontslagen in de gamingindustrie zien veel werknemers de toekomst van esports niet langer rooskleurig in.

“Ik geloof nog steeds dat gaming als geheel een brede toekomst heeft,” zei Wolf. “Maar er zijn bepaalde problemen met esports die het erg moeilijk maken om een duurzaam inkomen te genereren, wat betekent dat het moeilijk is om een blijvende carrière op te bouwen.”

De afgelopen maanden zijn moeilijk geweest voor mensen die in de gaming- en esports-industrie willen werken. Massale ontslagen hebben geleid tot het verlies van bijna 6.000 banen in de gamingindustrie in 2024 en ruim 12.000 banen in het afgelopen jaar.

Lang werd de gamingindustrie gezien als een sector waar passie de drijfveer was, en studio’s rekruteerden vaak nieuwe medewerkers uit de fanbase van hun games. Bij studio’s zoals Riot Games en Activision Blizzard kwamen ontslagen werknemers echter voor de uitdaging te staan om hun passie voor games te scheiden van de teleurstelling en wrok over het verlies van hun broodwinning.

“We proberen er echt in te geloven, er werken zoveel enthousiastelingen omdat het niet gemakkelijk te bereiken is,” zei een ontslagen werknemer van Riot Games in een interview met Digiday onder voorwaarde van anonimiteit. “Dus wanneer dat van je wordt afgenomen, voelt het alsof de grond onder je voeten is weggevallen.”

Sommige ontslagen werknemers waren teleurgesteld over hoe gamingbedrijven het ontslag presenteerden als een noodzakelijk kwaad. Dylan Jadeja, de CEO van Riot Games, schreef dat deze stap noodzakelijk was om “langetermijnstrategieën voor spelers” te kunnen handhaven, terwijl een interne memo bij Microsoft de ontslagen bij Activision Blizzard toeschreef aan de fusie tussen de twee bedrijven vorig jaar. Ontslagen werknemers uit de gamingindustrie vertelden Digiday dat de focus op financiële resultaten terwijl duizenden mensen hun baan verloren een bittere nasmaak achterliet.

“Als we het vanuit ons perspectief bekijken, denk ik dat ze de verkeerde aanpak hebben gekozen,” zei een voormalige werknemer van Riot Games. “Het is een moeilijke situatie, maar het voelt verkeerd hoe ze het aan ons hebben gepresenteerd.”

De golf van ontslagen in de gaming- en esports-industrie in januari was het resultaat van verschillende factoren die samenspeelden. Eerdere uitspraken van gameontwikkelaars over het aanpakken van overmatig personeel waren deels waar; de uitgaven en betrokkenheid rondom games namen af in 2023 na het succes van 2021 en 2022, dat werd bevorderd door de COVID-pandemie. De markt vertraagde en gamingbedrijven reageren daar nu op. Vooral in de esports-industrie zijn ontslagen ook het gevolg van de worsteling van gamingbedrijven met bedrijfsmodellen zoals lokale franchiseteams of multimedia-streaming op platforms zoals Twitch en YouTube.

“Het esports business model ging te snel,” zei Jason Chung, de directeur van esports en gaming aan de New York University. “Kosten waren acceptabel toen krediet gemakkelijk beschikbaar was en investeerders in de rij stonden. Maar zodra er correctie plaatsvindt, zullen mensen de modellen in twijfel trekken, en dat gebeurt nu.”

Ontslagen werknemers uit de gamingindustrie vertelden Digiday ook dat ze teleurgesteld zijn door het gebrek aan eensgezinde reactie van hun voormalige collega’s die nog steeds een baan hebben. Ondanks wijdverspreide online steun voor ontslagen werknemers in de gamingindustrie zijn er geen grote stakingen of protesten geweest bij gamingstudio’s die werknemers hebben ontslagen. Dit staat in schril contrast tot reacties in de traditionele mediaindustrie, waar honderden werknemers van de Los Angeles Times en Condé Nast de straat op gingen nadat daar vorige maand ontslagen waren aangekondigd.

“Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het feit dat de gamingindustrie over het algemeen niet goed georganiseerd is. Het is jammer, want veel mensen in de gamingindustrie zijn actief tegen vakbonden, en het gaat niet om de werknemers, maar om de leidinggevenden – de mensen aan de top van de hiërarchie,” zei een andere voormalige werknemer uit de gamingindustrie, die anonimiteit wilde na het verliezen van zijn baan in de recente golf van ontslagen. “Vakbonden kunnen bescherming bieden tegen dat soort situaties, en het doet me echt verdriet dat ze er niet waren als steun voor mij en de andere 12.000 mensen die hun baan hebben verloren en hun leven doorlopend veranderd hebben om geen goede reden.”

Als gevolg hiervan wordt de gamingindustrie, ooit een droom voor velen, niet langer gezien als een levensvatbaar carrièrepad voor mensen die zichzelf willen onderhouden. Vooral de esports-industrie is aanzienlijk gekrompen, met de ontslagen bij Activision Blizzard in januari die 83% van het personeel van de esports-divisie beslaan.

Het kernprobleem is dat esports nooit echt een winstgevende industrie is geworden die losstaat van de bredere gamingwereld. In tegenstelling tot traditionele sporten, die miljarden dollars aan inkomsten genereren via uitzendcontracten, kaartverkoop en merkadvertenties, ligt de belangrijkste waarde van esports niet in het verdienen van geld, maar in het dienen als een marketingkanaal voor de producten van gameontwikkelaars.

Dit betekent echter niet dat er geen bedrijven in de esports-sector zijn die daadwerkelijke inspanningen leveren om het op een duurzame manier te ontwikkelen, zij het met wisselend succes. Competitief gamen heeft nog steeds het potentieel om mainstreamcultuur te betreden, zoals toonaangevende esports-bedrijven zoals Riot Games voor ogen hebben, en er zijn nog steeds veel actieve teams en esports-competities die werken aan de toekomst.

Maar naarmate de industrie zich consolideert in 2024, staan veel ontslagen esports-medewerkers voor onzekere toekomstperspectieven en de realisatie dat de eens geïdealiseerde gamingindustrie mogelijk niet de stabiliteit kan bieden waar ze op gehoopt hadden.

The source of the article is from the blog tvbzorg.com