Punkty-Retreat: Ocalić Hotel Dusk

“Hotel Dusk: Room 215” is een game die toegankelijker moet zijn. Het heeft alle noodzakelijke elementen om een enorme hit te worden. Het is een Japans avonturenspel met een fantastische setting, uitgebracht op de Nintendo DS in 2007, tijdens zijn populariteit, en heeft een rusteloze, schetsmatige visuele stijl die het meteen onderscheidt van andere spellen. In de afgelopen tien jaar hebben veel vergelijkbare avonturenspellen van de Nintendo DS een tweede kans gekregen en enorm succes behaald: “Ghost Trick,” “Phoenix Wright” en de “Zero Escape” -serie.

Ondanks de PEGI 12-classificatie op de cover is “Hotel Dusk” gericht op een volwassen publiek. Je speelt als Kyle Hyde, een voormalig detective die het politiekorps heeft verlaten na het doden van zijn partner tijdens een zaak. Dit traumatische evenement achtervolgt Hyde in alle aspecten van zijn leven, en hij weigert ook te accepteren dat zijn partner echt weg is. Na het verlaten van de politie nam Hyde een baan als vertegenwoordiger, maar het is zijn zoektocht naar antwoorden over de verdwijning van zijn partner die hem naar Hotel Dusk leidt.

Het klinkt intens, maar “Hotel Dusk” is niet helemaal somber. Wanneer nodig, kan het grappig zijn, en bovenal is het een ontspannende ervaring met veel tekst. Het hele spel speelt zich af in het hotel, en de enige actie die Hyde onderneemt, is rondlopen in verschillende kamers, aanwijzingen onderzoeken, puzzels oplossen en praten met andere hotelgasten. Je zou kunnen zeggen dat het het minst avontuurlijke avontuur ooit is gecreëerd. De andere bewoners van Hotel Dusk zijn net zo complex als Hyde, die allemaal vasthouden aan een gebeurtenis uit het verleden waar ze niet los van kunnen komen. En als voormalig detective kan Hyde het niet laten zich te mengen in het leven van anderen.

Hyde is een personage waar je sympathie voor kunt hebben, maar ik zou niet zeggen dat hij sympathiek is. Hij gedraagt zich vaak onbeschoft tegenover vreemden en vermijdt opzettelijk gesprekken met de meeste mensen. Maar dat is precies waarom hij zo’n geweldig personage is. Op een bepaalde manier is “Hotel Dusk” een verhaal van Hyde’s ontwikkeling en groei als persoon.

Helaas is een remaster van “Hotel Dusk” onwaarschijnlijk. Cing, de ontwikkelaar van het spel, verklaarde faillissement in 2010, en de rechten op Kyle Hyde zijn nu in handen van Nintendo. Andere Cing-spellen hebben een voortgezet leven gehad, vooral “Another Code”, dat populair werd op de Switch. “Hotel Dusk” heeft echter optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de Nintendo DS, en elke overdracht van het spel naar andere platforms zou onvermijdelijk leiden tot het verlies van iets waardevols.

Het belangrijkste aspect van “Hotel Dusk” is het feit dat je het in portretmodus moet spelen. Fysiek moet je de DS vasthouden alsof je een open boek vasthoudt. Het is een eenvoudige beweging, maar het verandert je relatie met het spel aanzienlijk. Met deze draaiing van de DS wordt “Hotel Dusk” minder als software en meer als een interactief prentenboek. Natuurlijk lees je de lange gesprekken in dit spel; verschillende personages worden getoond op beide schermen, zodat je de gesprekken gelijktijdig kunt observeren.

De Nintendo DS was niet bijzonder krachtig in vergelijking met thuisconsoles. Als gevolg hiervan gebruikten veel DS-spellen eenvoudige 3D-graphics. Maar ik denk dat het voor een avonturenspel dat sterk leunt op lezen een vergissing zou zijn. “Hotel Dusk” maakt gebruik van 3D-rendering voor het interieur van het hotel, maar presenteert personages als prachtige geschetste illustraties.

Een interessant aspect is dat alle personageportretten in “Hotel Dusk” zijn getekend in de rotoscooptechniek. Om de unieke uitstraling van het spel te bereiken, werden foto’s en video’s van live acteurs gemaakt en vervolgens met de hand getekend, met behoud van een duidelijke tekenstijl. Op deze manier leggen de animaties in het spel de energie van live acteren vast en behouden ze helderheid in de tekening. Elk personage voelt aan als een echt persoon met zijn eigen eigenaardigheden en eigenschappen. (Enige tijd geleden bevestigde de regisseur en personageontwerper van “Hotel Dusk”, Taisuke Kanasaki, dat de muziekvideo voor “Take On Me” van A-ha een inspiratiebron was.)

“Hotel Dusk” trekt de speler effectief in zijn wereld omdat het vaak de grens vervaagt tussen Hyde en de speler. Tijdens het spel maakt Hyde constant aantekeningen en hints in zijn dagboek, en de speler voert interactief dezelfde acties uit met de DS-stylus. In plaats van knoppen in te drukken, vereist de DS van de speler dat ze gebaren schrijven met hun pols om praktisch alles uit te voeren. Zelfs basisacties zoals lopen vereisen analoge besturing op het aanraakscherm.

De puzzels in “Hotel Dusk” vereisen out-of-the-box denken, soms letterlijk. Een daarvan omvat het roteren van een voltooide puzzel, waarbij deze wordt verplaatst van het bovenste scherm van de Nintendo DS naar het onderste. Het aanraken van het scherm doet niets. Wat is de oplossing? Je moet de DS fysiek sluiten om de illusie te creëren dat je het bovenste scherm omdraait, en wanneer je de DS weer opent, is de puzzel omgekeerd. Ik zou er nooit zelf op zijn gekomen. Ik sloot de DS om het spel te pauzeren omdat ik niet wist wat ik hierna moest doen, en toen ik terugkwam en het apparaat opende, was ik verrast. Mijn acties buiten het spel hadden directe invloed op de gamewereld.

Uiteindelijk is het niet alleen de visueel opvallende wereld waarin “Hotel Dusk” spelers trekt waar ze in kunnen verdwalen. Veel spellen bieden hetzelfde. Wat “Hotel Dusk” onderscheidt, is de visueel overtuigende wereld die ook binnen de gameplay zelf is opgenomen.

FAQ:
1. Is “Hotel Dusk” verkrijgbaar op andere gameconsoles?
Nee, op dit moment is “Hotel Dusk” alleen beschikbaar op de Nintendo DS.

2. Wordt er gewerkt aan een remaster van “Hotel Dusk”?
Helaas, een remaster van “Hotel Dusk” is onwaarschijnlijk vanwege de faillissement van de ontwikkelaar en het verlies van waardevolle elementen bij een overdracht naar andere platforms.

3. Wat maakt “Hotel Dusk” anders dan andere avonturenspellen?
“Hotel Dusk” onderscheidt zich door het unieke visuele ontwerp, het gebruik van de rotoscopetechniek voor personageportretten en het spelen in portretmodus om een interactief prentenboekgevoel te creëren.

4. Zijn er puzzels in “Hotel Dusk”?
Ja, de game bevat verschillende puzzels die out-of-the-box denken vereisen en interactie met de Nintendo DS-hardware.

Bron: [voeg hier de URL van de bron toe]

The source of the article is from the blog motopaddock.nl