Oshi No Ko Is an Unforgettable Anime of the Year

Stel je je favoriete anime personage voor. Stel je hun unieke eigenschappen voor, meeslepende verhalen en de gedenkwaardige optredens van stemacteurs. Je denkt misschien meteen aan Astarion uit Baldur’s Gate 3, tot leven gebracht door de getalenteerde Neil Newbon, die onlangs de prestigieuze Best Performance Award heeft gewonnen op de Game Awards van 2023. Of misschien dwalen je gedachten af naar Link uit de The Legend of Zelda-franchise, een personage dat een speciale plek heeft in je hart door de jaren heen, ondanks dat hij nooit een woord spreekt.

Het is belangrijk om te erkennen dat elk aspect dat je bewondert aan deze personages zorgvuldig is gecreëerd door een team van schrijvers, artiesten en acteurs die hun uitzonderlijke talenten hebben gecombineerd om deze helden, schurken en metgezellen tot leven te brengen. In een poging om het creatieve proces achter deze impactvolle personages na te bootsen, heeft Nvidia, een gerenommeerde fabrikant van high-end grafische kaarten voor pc’s, vorig jaar samengewerkt met het AI-techbedrijf Convai om de Omniverse Avatar Cloud Engine te introduceren, een op AI gebaseerde NPC-generator. Echter, het voldoet niet aan de verwachtingen.

The Verge heeft onlangs een verhelderend gesprek gepubliceerd tussen hun seniorredacteur, Sean Hollister, en twee NPC’s uit een speelbare demo die werd getoond op CES 2024. Deze interactieve demo, geleverd door Nvidia en Convai, stelde gebruikers in staat om gesprekken te voeren met personages met hun eigen stem, terwijl de AI-personages in real-time reageerden. Een personage, Jin, werd afgebeeld als een medewerker in een ramenrestaurant, terwijl de ander, Nova, werd afgebeeld als een klant aan de bar. Hollister merkte op dat de technologie nog een lange weg te gaan heeft en wees op tekortkomingen in stemmen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal die niet de authenticiteit kunnen vastleggen die te vinden is in handgemaakt werk. Desondanks concludeerde hij dat de integratie van dergelijke technologie in videogames onvermijdelijk is.

In theorie zou deze innovatie ontwikkelaars in staat stellen om gamepersonages te creëren zonder de noodzaak van het schrijven van scripts en opgenomen optredens. De AI zou dynamisch antwoorden genereren op basis van de dialogen van spelers. Deze ontwikkeling heeft echter bezorgdheid gewekt onder stemacteurs, vooral na de samenwerking van SAG-AFTRA met het techbedrijf Replica Studios, waardoor het mogelijk is om AI-replica’s van de stemmen van deze acteurs te maken. Toch zijn zoals beschreven door Hollister, Jin en Nova weinig meer dan “effectieve generatieve AI-chatbots”. Hun beperkte mogelijkheden beperken hen tot gesprekken binnen de grenzen van de ramenwinkel. Hoewel ze zich kunnen inbeelden in de cyberpunkstad waarin ze zich bevinden, waarin sprake is van overvallen, bedrijfscorruptie en kleine misdaden, wordt duidelijk dat deze personages de essentie van proza, emotie en menselijke eigenschappen missen. Ondanks dat AI eindeloze mogelijkheden en verbeterde interactiviteit belooft, blijven ze zonder echt dialoog slechts algoritmes die proberen ons te misleiden en ons te laten geloven in een levensechte wereld.

Er is aanzienlijke moeite gestoken in het creëren van een simulatie die echt aanvoelt. Nyla Worker, de Head of Product bij Convai, legde aan The Verge uit dat elke NPC een onderscheidend ethos bezit, inclusief een karakterbeschrijving, kennisbank en persoonlijkheidstrekken zoals extraversie of introversie. Deze op AI aangedreven NPCs putten uit een digitaal karakterblad om hun rol te behouden zonder af te wijken. Deze procedure traint echter eenvoudigweg een AI om een voorafbepaald archetype na te bootsen en een persoon te imiteren. De personages waar we zoveel om geven hebben een grote impact gehad omdat ze zijn gecreëerd door iemand, niet omdat een algoritme hen met een gegenereerd achtergrondverhaal voor ons plaatst. Schrijvers, animators en acteurs geven deze personages een gevoel van realisme, waardoor ze hun eigen identiteiten, aspiraties en dromen krijgen.

Dit alles gebeurt terwijl er in de eerste 19 dagen van 2024 aanzienlijke ontslagen de videogame-industrie blijven teisteren. Deze minachting voor het welzijn van werknemers en hun bijdragen blijft bestaan omdat leidinggevenden weigeren salarisverlagingen door te voeren en in plaats daarvan alternatieven onderzoeken zoals de technologie van Nvidia om videogames te produceren zonder te investeren in het ambacht zelf.

Veelgestelde vragen

The source of the article is from the blog elperiodicodearanjuez.es