Czy PlayStation i Xbox powinny być najlepszymi przyjaciółmi?

Het is pas begin 2023 en het jaar begint al interessant te worden. We hebben al enkele significante game releases gehad en hoewel Nintendo nog niets heeft gezegd over de Switch 2, hebben we al wel een voorproefje gehad van de PlayStation 5, met veel informatie… en veel materiaal van Xbox.

Ik heb de Developer_Direct op donderdag bekeken en hoewel ik een paar vragen heb over het spel Indiana Jones And The Great Circle (ik weet niet zeker of de first-person modus een goed idee is) en Avowed lijkt zo gemiddeld als verwacht, was het een goede show. Het was elegant, goed georganiseerd, verkwistte geen tijd en beledigde onze intelligentie niet, wat zeldzaam is voor dergelijke evenementen voorafgaand aan de release.

Het was een overtuigende vertoning van vastberadenheid van Xbox, maar toen kregen we de verkoopcijfers in de VS te zien en mijn hemel. De Xbox Series X/S had de beste verkopen ooit in december, en toch eindigde het op de derde plaats? Achter de zeven jaar oude Switch, ondanks een prijsdaling van $150?! Als ze het nog niet wisten, is dat het definitieve bewijs voor Microsoft: mensen willen hun console niet kopen. En dat is zelfs nog voordat we naar de verkoopcijfers in Europa en Japan kijken, die nog slechter zijn.

Dit creëert een interessante situatie waarbij Microsoft er alles aan doet om Xbox een succes te maken, maar geen resultaten behaalt, terwijl Sony helemaal niets doet en alleen maar populairder wordt door passief te wachten. Het is als het zakelijke equivalent van zeggen: “Het is beter om stil te blijven en voor een dwaas te worden gehouden dan te spreken en alle twijfel weg te nemen.”

Ondanks dat ze miljarden dollars hebben uitgegeven aan het verwerven van ontwikkelstudio’s, bevindt Xbox zich nog steeds niet in een betere positie dan met de Xbox One. Niet alleen kunnen ze geen consoles verkopen, maar volgens analyses neemt de groei van Game Pass juist af in plaats van toe.

Natuurlijk zijn ze nu ’s werelds grootste game-uitgever en zullen ze nooit problemen hebben met cashflow, maar behalve dat ze een bijgewerkte versie zijn van Activision Blizzard, hebben ze geen echte successen behaald gedurende twee generaties.

Sony daarentegen heeft wel zijn positie weten te behouden met de PlayStation 4, maar de PlayStation 5 heeft bijna niets gedaan om zijn populariteit te rechtvaardigen. Vooral in de afgelopen twee jaar zijn er nauwelijks nieuwe games uitgebracht en zijn er nog minder nieuwe aankondigingen geweest.

Dit is allemaal bekend, maar het probleem is dat er geen tekenen zijn van verandering. En waarom zou dat ook moeten? Stel je een vergaderzaal bij Sony voor, waar een nerveuze junior-medewerker voorstelt om een paar nieuwe games aan te kondigen, maar wordt gestopt. “Nee!” zegt Jim Ryan (of wie er nu de leiding heeft). “Hoe minder we doen, hoe succesvoller we worden, dus mijn niet uitgesproken plan is om… nog minder te doen. Geen aankondigingen! Geen nieuwe games! Niets waar iedereen op rekent! Dat is het bewezen geheim van ons succes.”

Het klinkt als een slechte parodie, maar het is letterlijk waar. De recensie die we in de eerste week van de maand doornamen, had slechts één door het bedrijf zelf uitgebrachte game, en het was een al aangekondigde en zeer verwachte servicegame genaamd Concord. Alle echte onthullingen gingen over Silent Hill 2 en Metal Gear Solid Delta, die niets met Sony te maken hebben.

In plaats van te vertrouwen op hun eigen games voor succes, leunt Sony nu op andere ontwikkelaars. Ze weten hoe ze consoles als warme broodjes kunnen verkopen, iets wat Xbox niet kan, maar ze hebben content nodig – content van andere mensen.

Ik ben waarschijnlijk niet de enige die dit opmerkt, maar op dit punt zijn PlayStation en Xbox perfecte partners. Microsoft heeft al gezegd dat ze Sony niet als concurrent beschouwen, dus waarom omarmen ze deze vreemde situatie waarin ze zich bevinden niet? Microsoft verdient veel meer geld met het verkopen van Call of Duty op PlayStation 5 dan op Xbox, dus waarom die logica niet toepassen op alles?

Kunnen beide bedrijven vermijden om met elkaar te concurreren op consoleverkoop, ongeacht of ze ze blijven produceren of niet? Het probleem is dat Sony terecht geen vertrouwen heeft in Microsoft, die zijn nieuwe rol als game-uitgever voor anderen slechts als een tijdelijke oplossing ziet voordat ze weer proberen consoles te produceren of streaming een belangrijk onderdeel van hun bedrijf maken (wat moeilijk voor te stellen is totdat Wi-Fi betrouwbaarder wordt).

Als Microsoft bereid is te accepteren dat ze Sony nooit zullen overtreffen in consoleverkoop en als ze zich richten op het zijn van de grootste game-uitgever voor anderen in het Westen, dan zou PlayStation de perfecte partner voor hen kunnen zijn. Als beide bedrijven achter-de-schermen-machtsspelletjes kunnen vermijden, zou dit het begin kunnen zijn van een nieuw gouden tijdperk voor gaming.

Geschreven door lezer Ashton Marley.

FAQ Sectie:

  1. Vraag: Waarom kan Xbox geen consoles verkopen?
  2. Antwoord: Ondanks inspanningen van Microsoft om de Xbox een succes te maken, blijven de verkoopcijfers achter. Het lijkt erop dat mensen de console gewoonweg niet willen kopen. Dit wordt bevestigd door de verkoopcijfers in de VS en andere regio’s waar de Xbox achterblijft bij de concurrentie.

  3. Vraag: Waarom vertrouwt Sony Microsoft niet?
  4. Antwoord: Sony heeft goede redenen om Microsoft niet te vertrouwen. Ze vrezen dat Microsoft zijn rol als game-uitgever voor anderen slechts als tijdelijk ziet en uiteindelijk weer consoles wil produceren of streamingdiensten wil ontwikkelen, wat een bedreiging zou kunnen vormen voor Sony’s positie op de markt.

  5. Vraag: Hoe kan de samenwerking tussen PlayStation en Xbox een nieuw gouden tijdperk voor gaming inluiden?
  6. Antwoord: Als beide bedrijven stoppen met concurreren op consoleverkoop en in plaats daarvan samenwerken, kunnen ze profiteren van elkaars sterke punten. Microsoft kan zich richten op het zijn van de grootste game-uitgever voor anderen, terwijl Sony kan profiteren van de verkoop van consoles en de content van andere ontwikkelaars.

The source of the article is from the blog dk1250.com