Przyszłość gier – interakcja głosowa z postaciami

Wat als je gewoon… een gesprek kon hebben… met personages in videogames? Vragen stellen met je eigen stem in plaats van te kiezen uit vooraf bepaalde zinnen? Vorig jaar presenteerden Nvidia en zijn partner Convai een vrij onovertuigende demo van zo’n systeem – maar in januari tijdens CES 2024 kreeg ik de kans om een volledig interactieve versie uit te proberen. Na deze ervaring ben ik ervan overtuigd dat deze oplossing onvermijdelijk zal worden in de toekomst van gaming.

Het is echter belangrijk om te verduidelijken dat de personages waarmee ik sprak AI-gegenereerde chatbots waren. Ze voelden niet als echte mensen aan – we hebben nog een lange weg te gaan voordat stemmen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal aan onze verwachtingen voldoen in echte interactie. Soms waren er robotachtige storingen en er was vaak een korte pauze voordat de NPC’s hun zinnen uitspraken. Soms begrepen ze ook mijn vragen verkeerd.

Veel van de topvideogames van vandaag stellen echter al minimale eisen aan hun NPC’s. Aan een bar zitten in een cyberpunk ramen-restaurant en echte vragen stellen met mijn eigen stem overtreft wat ik verwacht van de gemiddelde inwoners van bijvoorbeeld de wereld van Assassin’s Creed of The Elder Scrolls. Hier is een fragment van mijn gesprek met Jin, de eigenaar van deze ongelooflijk ontworpen plek, en Nova, een digitale NPC die een vriend lijkt te zijn. Het gesprek begon tussen Jin en Nova met een onhandige prompt die werd getypt op het toetsenbord door een vertegenwoordiger – maar vervolgens richtte ik de cursor op het personage, hield de “T”-toets ingedrukt, sprak in de microfoon en zij reageerden.

Deze vorm van interactie in games was slechts een droom. Hoewel ik converseerde met gegenereerde chatbots, die nog een lange weg te gaan hebben naar perfectie, geeft mijn interesse in deze technologie mij hoop voor de toekomst van gaming, waar onze vragen en antwoorden meer authentiek zullen aanvoelen.

In conclusie is spraakinteractiviteit met personages in games een onvermijdelijke toekomst die langzaam ons wereld binnendringt. We hebben nog steeds een lange weg te gaan om echte interactie met kunstmatige intelligentie te simuleren, maar we kunnen al het potentieel van deze technologie zien. We kijken uit naar hoe het in de toekomst zal blijven ontwikkelen en ons steeds fascinerendere ervaringen zal bieden in videogames.

Veelgestelde Vragen over Spraakinteractie in Videogames:

V: Kun je conversaties hebben met personages in videogames met je eigen stem?
A: Ja, er is opkomende technologie die spraakinteractie met personages in videogames mogelijk maakt.

V: Hoe hebben Nvidia en Convai bijgedragen aan de ontwikkeling van deze technologie?
A: Nvidia en Convai hebben samengewerkt om een systeem te creëren waarmee spelers kunnen converseren met personages in videogames met behulp van hun eigen stem.

V: Welke personages kunnen worden ontmoet in de interactieve versie van deze technologie?
A: Op dit moment omvat de interactieve versie van deze technologie AI-gegenereerde chatbots die optreden als personages in videogames.

V: Lijken de gegenereerde chatbots volledig op echte mensen?
A: Nee, de gegenereerde chatbots zijn niet zo authentiek als echte mensen, maar deze technologie ontwikkelt zich en streeft naar uitmuntendheid in gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en stemgeluid.

V: Wat zijn de beperkingen van deze technologie in de huidige fase?
A: In de huidige fase heeft deze technologie bepaalde beperkingen, zoals robotachtige storingen in het gedrag van personages en een onvolledig begrip van gestelde vragen.

V: Wat zijn de mogelijkheden van deze technologie in de toekomst?
A: Er is aanzienlijk potentieel voor deze technologie om meer authentieke interacties met personages in videogames te creëren, wat de fascinatie voor het spel kan vergroten.

V: Welke videogames staan momenteel spraakinteractie met personages toe?
A: Enkele van de beste videogames van vandaag staan spraakinteractie met personages toe, wat zorgt voor meer interactiviteit dan traditionele games.

V: Hoe zal deze technologie zich in de toekomst ontwikkelen?
A: Deze technologie zal blijven evolueren, waardoor we steeds authentiekere en fascinerende ervaringen zullen hebben in videogames.

Definities:

– Chatbot: Een computerprogramma dat gesprekken simuleert met een mens met behulp van kunstmatige intelligentie.
– NPC: Non-Player Character, een personage in een videospel onafhankelijk van de speler.
– AI: Kunstmatige intelligentie – het vakgebied van de informatica dat zich richt op het creëren van intelligente computersystemen.

Suggesties voor gerelateerde links:

Nvidia
The Elder Scrolls
Assassin’s Creed

The source of the article is from the blog trebujena.net