Nowe oblicze sztucznej inteligencji w grach

Tijdens de baanbrekende experimenten op de Consumer Electronics Show (CES) van dit jaar had de aanwezigheid van kunstmatige intelligentie (AI) in games een significante impact. Nvidia presenteerde, in samenwerking met AI-conversatiestartup Convai, een ongelooflijke visie op de toekomst waarin door AI aangedreven niet-speler personages (NPC’s) onze game-ervaringen kunnen vormgeven.

Het betreden van een Cyberpunk City
De presentatie toonde een scenario in een cyberpunkstad, waar spelers de rol van een personage genaamd Kai aannemen en een ramenrestaurant binnengaan. Hier komen ze verschillende niet-speler personages tegen wiens aanwezigheid en interacties worden aangedreven door Nvidia’s Avatar Cloud Engine (ACE) en geavanceerde AI-conversatiemodellen – OpenAI GPT-3.5 Turbo LLM en ElevenLab stemgeneratietechnologie.

Deze op AI gebaseerde NPC’s kunnen bijna direct interageren met de speler, verdergaand dan vooraf geprogrammeerde reacties. Ze kunnen conversaties aangaan, hun voorkeuren bespreken – zoals hun favoriete acteur die Batman speelt – en reageren op de acties van de speler. Deze demonstratie benadrukt het immense potentieel van AI in games en biedt hoop voor een toekomst waarin interacties met NPC’s even meeslepend zijn als met menselijke spelers.

Uitdagingen voor de Boeg
Ondanks het innovatieve concept onthulde de presentatie ook bepaalde beperkingen. De AI-responsen vertoonden merkbare pauzes en de dialogen leken soms onduidelijk en onhandig, herinnerend aan die in games zoals “The Elder Scrolls IV: Oblivion.” Het overwinnen van de vertraging en complexiteit van inhoudsgeneratie vormt een uitdaging voordat het volledige potentieel van AI in NPC-gaming kan worden gerealiseerd.

AI en Ethische Overwegingen
Met de toenemende invloed van AI in het gamelandschap rijzen ook ethische zorgen. De opkomst van door AI aangedreven niet-speler personages kan beroepen in verband met scenario schrijven en voice-acting beïnvloeden en vragen oproepen over de toekomst van deze professionals in de game-industrie.

Nvidia’s Streven naar AI-gebruik
Nvidia verlegt de grenzen van AI-integratie in games, niet alleen voor NPC’s. De tech-reus werkt aan een verbeterde DLSS 3.5 upscaler voor verbeterde ray tracing en introduceert de functie “Chatten met RTX.” Deze functie heeft tot doel gebruikers gedetailleerde informatie te verstrekken over hun computerhardware, waardoor een extra laag verfijning aan de game-ervaring wordt toegevoegd.

The source of the article is from the blog yanoticias.es