Norfolk Southern Corporation heeft in samenwerking met het Georgia Tech Research Institute (GTRI) innovatieve digitale treininspectieportalen ontwikkeld die gebruikmaken van geavanceerde computervisie- en kunstmatige intelligentietechnologie. Deze portalen zijn in staat om treinzuigers te inspecteren die met snelheden tot 60 mijl per uur rijden en potentiële mechanische gebreken detecteren.
De computervisietechnologie in de portalen genereert beelden van belangrijke componenten die zich aan de voor-, achter-, boven-, onder- en zijkanten van de treinwagons bevinden en biedt een 360-graden zicht op de gehele trein. De beelden die door de portalen worden vastgelegd, worden binnen enkele minuten na het passeren van de trein geanalyseerd, waardoor onmiddellijke identificatie van eventuele gedetecteerde problemen mogelijk is.
Momenteel zijn er twintig treininspectieportalen operationeel op nabijgelegen spoorwegen in Leetonia, Ohio. Het plan is om twaalf extra portalen te hebben tegen het einde van 2024. Een daarvan is al in aanbouw in de buurt van Jackson, Georgia, ten zuiden van Atlanta.
“Norfolk Southern introduceert digitale treininspectieportalen om de veiligheid op het spoor in het 22-staten systeem van het bedrijf te verbeteren,” aldus Mabby Amouie, Chief Data Scientist bij het bedrijf. “De portalen zijn uitgerust met state-of-the-art inspectietechnologie op basis van computervisie, ontwikkeld in samenwerking met GTRI, dat de hardware heeft ontworpen, en het team van kunstmatige intelligentie en mechanica van Norfolk Southern heeft de operationele controle-algoritmen gecreëerd.”
De portalen maken gebruik van 38 camera’s met hoge resolutie, bestaande uit zowel area- als lineaire camera’s. Deze camera’s leggen de belangrijke elementen vast van elke passerende treinwagon. Met behulp van felle lampen vergelijkbaar met die in sportstadions kunnen de camera’s ongeveer duizend foto’s van elke bewegende treinwagon maken.
“De mogelijkheid om een trein te observeren die met 60 mijl per uur reist, geeft inzicht in gebreken die anders moeilijk te detecteren zouden zijn,” aldus Gary McMurray, directeur van Intelligent Sustainable Technologies bij GTRI. “Het observeren van de trein in beweging is cruciaal omdat componenten dan onder de meeste spanning staan en dynamische fouten kunnen worden waargenomen.”
Om de hoeveelheid geanalyseerde data te verminderen, is elke camera gericht op een specifiek gebied van de trein en maakt foto’s alleen wanneer de interessante componenten zichtbaar zijn. “De snelle camera’s zijn strategisch geplaatst onder de juiste hoeken om elementen vast te leggen die moeilijk te zien zijn met het blote oog tijdens routine-inspecties,” voegde Amouie toe.
Sensoren in elk portaal bepalen de snelheid van elke passerende trein en gebruiken die informatie om de timing van de fotocapture nauwkeurig te regelen. Deze geavanceerde inspectietechnologie maakt spoorweginspecties effectiever en verbetert aanzienlijk de veiligheid van de passagiers.