Xiaomi’s SU7 Model Exceeds Sales Expectations

Lei Jun, de topman van Xiaomi, heeft onlangs aangekondigd dat de brutomarges van de Xiaomi SU7 stabiel blijven op een bescheiden niveau van 5 tot 10 procent, dankzij de sterke ondersteuning van hun netwerk van leveranciers. Deze informatie werd verspreid tijdens het Investor Day evenement van 2024 dat plaatsvond in China op 23 april. Hij waarschuwt echter dat deze cijfers opnieuw geëvalueerd moeten worden nu de verkoop van het smartphonemodel de verwachtingen heeft overtroffen.

Op 20 april waren de bestellingen voor de SU7 al ver boven de oorspronkelijke doelen uitgestegen, met al meer dan 70.000 eenheden die werden opgeëist. Het ambitieuze leveringsdoel van dit jaar staat op 100.000 eenheden. Lei had oorspronkelijk een meer conservatief doel gesteld van het maandelijks verkopen van 10.000 eenheden, met een jaarlijks streefdoel van 72.000 eenheden. Maar de vraag overtreft duidelijk deze projecties.

Lange levertijden weerspiegelen de grote belangstelling voor de Xiaomi SU7, die kan oplopen tot 29 tot 32 weken, afhankelijk van het model. Toch stelt Xiaomi niet teleur in de productie: ze streven ernaar om hun dagelijkse productiecapaciteit boven de 400 eenheden te verhogen, met als ideaal een maandelijkse productiepiek van 12.000 eenheden.

In een week van 8 tot 14 april heeft Xiaomi de achtste positie veiliggesteld in de levering van nieuwe energievoertuigen in China door 2.394 eenheden van de SU7 te leveren. De leidende steden voor verzekeringsregistraties waren onder meer Peking, Hangzhou, Shanghai, Shenzhen en Guangzhou.

Om een Xiaomi SU7 te reserveren, betalen klanten een borg van 5.000 yuan (ongeveer 690 USD). In een competitieve zet bieden sommige merken, zoals Luxeed, aantrekkelijke subsidies of restituties die gelijk zijn aan dit borgbedrag om orders weg te lokken van Xiaomi. NIO heeft soortgelijke stappen genomen, wat wijst op een felle strijd om marktaandeel in de snelgroeiende Chinese automarkt.

De optimistische houding van Lei Jun tijdens het Investor Day evenement geeft duidelijk aan dat de prestaties van de Xiaomi SU7 een belangrijke positie hebben veroverd in de industrie. Dit succes is bijzonder opmerkelijk gezien Xiaomi traditioneel bekend staat om zijn elektronica, vooral smartphones, en pas recentelijk is uitgebreid naar de auto-industrie. De soepele overgang toont het vermogen van Xiaomi om zich aan te passen en te innoveren.

Felle concurrentie op de Chinese automarkt is een van de belangrijkste uitdagingen waar Xiaomi voor staat. Ze concurreren niet alleen met de gevestigde autofabrikanten, maar ook met binnenlandse techbedrijven zoals Huawei en Baidu, die hun zinnen hebben gezet op het elektrische voertuigsegment. De strijd gaat niet alleen over technologie en productiecapaciteiten, maar ook over klantenloyaliteit en merkreputatie.

De hoge vraag naar de Xiaomi SU7 heeft geleid tot lange levertijden, wat zowel een voordeel als een nadeel vormt. Een voordeel, omdat dit zou kunnen wijzen op de kwaliteit van het voertuig, de populariteit en de marktinteresse die kan worden benut voor verdere marketing. Een nadeel, omdat langere wachttijden klanten kunnen frustreren en hen mogelijk naar concurrenten zoals Luxeed en NIO kunnen drijven, die al proberen te profiteren van de situatie door aantrekkelijke deals en subsidies aan te bieden.

Om aan de vraag te voldoen, moet Xiaomi niet alleen de productie verhogen, maar ook de complexiteit van de toeleveringsketen beheren en ervoor zorgen dat de kwaliteit consistent blijft. Met zijn bescheiden brutomarges van 5 tot 10 procent moet Xiaomi kosten efficiënt beheersen te midden van deze uitbreidingen.

Er zijn geen extra links verstrekt, maar om meer te ontdekken, kan men de officiële website van Xiaomi bezoeken via de volgende link: Xiaomi Officiële Website.

Extra Feiten:
– Xiaomi, opgericht in 2010, is een relatieve nieuwkomer in de auto-industrie, afwijkend van zijn kernactiviteit van consumentenelektronica.
– De COVID-19-pandemie heeft de digitale transformatie en adoptie van elektrische voertuigen versneld, wat heeft kunnen bijdragen aan Xiaomi’s beslissing om de automarkt te betreden.
– China’s inzet voor nieuwe energievoertuigen (NEV’s) omvat aanzienlijke investeringen en ondersteunende beleidsmaatregelen, waardoor bedrijven zoals Xiaomi met ambities in de EV-productie worden bevoordeeld.

Belangrijke Vragen & Antwoorden:
V: Hoe pakt Xiaomi de productie- en toeleveringsketenuitdagingen aan met de hoge vraag naar de SU7?
A: Xiaomi streeft ernaar om de dagelijkse productiecapaciteit te verhogen tot meer dan 400 eenheden en een maandelijkse productiepiek van 12.000 eenheden te bereiken om aan de groeiende vraag te voldoen.

V: Welke strategieën worden door concurrenten gebruikt om het succes van Xiaomi SU7 tegen te gaan?
A: Concurrenten zoals Luxeed en NIO bieden financiële stimulansen zoals subsidies of restituties die gelijk zijn aan de borgbedragen van klanten voor de SU7 om klanten weg te lokken.

V: Wat zouden de langetermijneffecten kunnen zijn van de intrede van Xiaomi in de auto-industrie?
A: Het succes van Xiaomi met de SU7 kan het competitieve landschap door elkaar schudden, waardoor traditionele fabrikanten en op technologie gerichte bedrijven gedwongen worden om agressiever te innoveren en hun marktstrategieën te verbeteren.

Ter afsluiting, het overtreffen van de verkoopverwachtingen van de Xiaomi SU7 benadrukt niet alleen het potentiële succes van Xiaomi’s uitbreiding naar de auto-industrie, maar zet ook het toneel voor een toenemende strijd onder concurrenten in het groeiende veld van elektrische voertuigen in China.

The source of the article is from the blog anexartiti.gr