Transformacja przemysłu kolejowego: wprowadzenie pierwszego na świecie lokomotywy FLXdrive

Inleiding:
In november 2023 vierde transportoplossingsaanbieder Wabtec, samen met het Australische mijnbouwbedrijf Roy Hill, de lancering van de FLXdrive locomotief. Deze locomotief wordt door Wabtec beschreven als de “eerste zware batterij-aangedreven locomotief ter wereld voor hoofdlijndiensten.”

Een vernieuwende oplossing:
Deze lancering is het resultaat van meer dan een decennium aan onderzoek en ontwikkeling, wat begon in een tijd waarin batterijtechnologie en hun parameters nog beperkter waren. “Dit waren meer onderzoeksprojecten dan iets anders,” zei Rogerio Mendonca, President van de Transport Equipment divisie van Wabtec.

De FLXdrive locomotief begon zijn werk in 2021 als een prototype dat in samenwerking met BNSF werd ontwikkeld en meer dan 13.000 mijl aflegde. “Het was een zeer succesvolle pilot op vele manieren,” aldus Mendonca. “Deze locomotief had ongeveer 2,4 MWh aan energie. Het was de eerste echte zware, volledige, batterij-elektrische locomotief die op vrachtwagens reed onder echte operationele omstandigheden… Toen realiseerde ik me dat we klaar waren voor een grotere schaal, voor een commercieel haalbaar op batterijen gebaseerd product.”

Samenwerking en vooruitgang:
Wabtec werkte samen met meerdere klanten, waaronder Roy Hill, om gezamenlijk de zware FLXdrive locomotieven te ontwikkelen. Deze samenwerkingen, samen met de snelle vooruitgang van batterijtechnologie, beïnvloedden aspecten zoals batterijverpakking, optimale energiecapaciteit, veiligheidssystemen en meer.

Kenmerken van de FLXdrive locomotief:
De FLXdrive locomotief heeft een modulaire en schaalbare batterijoplossing die kan worden geïntegreerd in verschillende soorten spoorvoertuigen en omgevingen, waaronder vracht-, rangeer-, regionale, voorstedelijke, hybride en speciale locomotieven. De maximale batterijcapaciteit varieert van 1,5 tot 8,5 MWh, afhankelijk van de configuratie en het gebruik.

Energie-optimalisatie en milieuvriendelijkheid:
Hoewel de FLXdrive zelfstandig kan opereren, is het ontworpen als een hybride consist, waarbij de diesel-elektrische eenheid wordt vervangen. Het energiebeheersysteem van Wabtec wordt gebruikt om het energieverbruik te optimaliseren. “Het bepaalt wanneer de batterij moet worden gebruikt, wanneer de batterij moet worden opgeladen en de optimale werking tussen de twee dieselmotoren en de batterij-aangedreven locomotief,” legde Mendonca uit. “Een van de meest fascinerende aspecten van de technologie is het vermogen om de energieverdeling door de hele trein te beheren, niet alleen voor verbrandingsoptimalisatie, maar ook voor emissies.”

Verschillende laadopties:
De FLXdrive locomotief biedt laadmogelijkheden via statisch opladen, optioneel snel opladen met behulp van een pantograaf en toekomstige plannen voor opladen aan boord. Het is ook in staat tot regeneratief opladen tijdens het remmen.

Veelgestelde vragen (FAQ’s) over de FLXdrive locomotief:

1. Wat is de FLXdrive locomotief?
De FLXdrive locomotief is ’s werelds eerste zware batterij-aangedreven locomotief voor hoofdlijndiensten. Het is een innovatieve oplossing ontwikkeld door transportoplossingsaanbieder Wabtec in samenwerking met het Australische mijnbouwbedrijf Roy Hill.

2. Wat zijn de voordelen van de FLXdrive locomotief?
De FLXdrive locomotief genereert lagere kosten, stoot minder broeikasgassen uit en is milieuvriendelijker. Het draagt ook bij aan het verbeteren van de operationele efficiëntie en luchtkwaliteit.

3. Wanneer begon de ontwikkeling van de FLXdrive locomotief?
De ontwikkeling van de FLXdrive locomotief begon in 2021 en de lancering vond plaats in begin november 2023.

4. Wat zijn de zware FLXdrive locomotieven?
De zware FLXdrive locomotieven zijn batterij-elektrische locomotieven van volledig formaat die onder realistische operationele omstandigheden op vrachtsporen rijden. Ze beschikken over een modulaire en schaalbare batterijoplossing die kan worden geïntegreerd in verschillende soorten spoorvoertuigen en omgevingen.

5. Wat zijn de laadopties voor de FLXdrive locomotief?
De FLXdrive locomotief biedt laadmogelijkheden via statisch opladen, optioneel snel opladen met behulp van een pantograaf en toekomstige plannen voor opladen aan boord. Het is ook in staat tot regeneratief opladen tijdens het remmen.

6. Wat zijn de plannen van Roy Hill voor batterij-aangedreven locomotieven?
Roy Hill is van plan om batterij-aangedreven locomotieven in te zetten in hun bestaande vloot als hybride consisten.

Termen en concepten:

– Batterij-aangedreven: Het voortbewegen van een voertuig met behulp van elektrische energie uit batterijen.
– Hoofdlijndiensten: Spoorlijnen die voornamelijk worden gebruikt voor passagiers- en goederentreinen op langere routes.
– Prototype: Een eerste model van een voertuig dat wordt getest en ontwikkeld.
– Modulaire batterijoplossing: Een batterijsysteem dat bestaat uit afzonderlijke modules die naar behoefte kunnen worden gecombineerd of gescheiden.
– Energie-optimalisatie: Het maximaliseren van het gebruik van beschikbare energie om verliezen te minimaliseren en de efficiëntie te verhogen.
– Regeneratief opladen: Het opladen van de batterij tijdens het remmen van het voertuig, waarbij gebruik wordt gemaakt van kinetische energie die tijdens het remmen wordt gegenereerd.

Aanbevolen gerelateerde links:
– [Wabtec](https://www.wabtec.com/)
– [Roy Hill](https://www.royhill.com.au/)

The source of the article is from the blog lisboatv.pt

Web Story