Smartfony w klasach: dowody na negatywny wpływ na naukę

De overheid van British Columbia heeft onlangs een verbod op het gebruik van smartphones in basisscholen en middelbare scholen ingevoerd. Als andere provincies willen helpen om studenten te laten slagen, zouden ze hetzelfde moeten doen. Er is steeds meer bewijs dat smartphones studenten afleiden van het leren van wiskunde en dat sociale media een nadelige invloed kunnen hebben op jongeren.

Het meest recente rapport van het Programme for International Student Assessment (PISA), de meest betrouwbare internationale gestandaardiseerde test voor 15-jarigen wereldwijd, toonde een “sterke correlatie” aan tussen afleiding door smartphones en de prestaties van studenten. Volgens PISA ervaart 45 procent van de studenten in 38 OESO-landen angst als hun telefoons niet bij hen in de buurt zijn, en 59 procent geeft aan afgeleid te worden door andere studenten met hun telefoons tijdens wiskundelessen – in Canada stijgt dit percentage naar 80 procent.

Het resultaat is dat studenten die afgeleid werden door smartphones tijdens wiskundelessen 15 punten lager scoorden in de PISA-wiskundetoetsen in vergelijking met studenten die geen afleiding meldden. Ter referentie, PISA beschouwt een daling van 20 punten als gelijk aan één jaar verloren leertijd.

In British Columbia zijn de resultaten van studenten de afgelopen 20 jaar achteruitgegaan. Sinds 2003, toen de meest recente beschikbare gegevens toegankelijk werden, zijn de wiskundescores in British Columbia met 42 punten gedaald en zijn 15-jarigen in de provincie nu meer dan twee jaar achter op het wiskundeniveau van 2003. Gedurende dezelfde periode zijn ook de lees- en wetenschapsscores gedaald.

Je hoeft geen expert te zijn in pedagogiek om te begrijpen hoe afleidend en potentieel schadelijk smartphones kunnen zijn in klaslokalen. Maar het PISA-rapport geeft duidelijke gegevens dat smartphones angst veroorzaken bij tieners en leiden tot verlies van vaardigheden. Deze gegevens zijn afkomstig van uitgebreide gestandaardiseerde tests en enquêtes die PISA heeft uitgevoerd onder studenten, en benadrukken opnieuw het belang van tests van hoge kwaliteit.

Echter, de testgegevens van de overheid van British Columbia worden steeds minder bruikbaar, aangezien de kwaliteit van provinciale tests in middelbare scholen in de provincie sterk is afgenomen.

Onderzoek toont aan dat nadat de regering van British Columbia in 2017/18 de mathematische en Engelse inhoudsgerichte examens heeft vervangen door vage beoordelingen van lees- en schrijfvaardigheden, het percentage studenten dat deze beoordelingen aflegt aanzienlijk is gedaald, ondanks de bewering van de regering dat de beoordelingen vereist zijn voor het behalen van het diploma. Tegelijkertijd zijn de slaagpercentages gestegen.

Specifiek was de participatiegraad van studenten bij de beoordeling van leesvaardigheden in Graad 10 in British Columbia in 2021/22 17,1 procent lager dan de Engelse examens in Graad 10 in 2015/16. In dezelfde periode nam de participatiegraad bij de beoordeling van rekenvaardigheden af met 22,3 procent, en de participatiegraad bij de beoordeling van leesvaardigheden in Graad 12 nam af met 14,2 procent. Ondertussen zijn ook de lees- en rekenvaardigheden in Graad 10 gedaald. Momenteel heeft minder dan de helft van de studenten in Graad 10 in British Columbia voldoende rekenvaardigheden.

Tegelijkertijd vermindert het afnemende aantal studenten dat deelneemt aan de tests de kwaliteit van de gegevens die de overheid kan gebruiken om problemen met de prestaties van studenten te identificeren. De beoordelingen zelf zijn ook van lagere kwaliteit. De overheid heeft percentagegebaseerde cijfers vervangen door vage beoordelingscategorieën zoals “opkomend” en “bekwaam”.

Er wordt vaak gezegd dat als je twijfelt over het antwoord op een gestandaardiseerde test, je C moet kiezen omdat dit het meest waarschijnlijk correct is. (Dit is een mythe, geen advies!) Maar zonder een sterk systeem van gestandaardiseerde tests, negeert de overheid van British Columbia de situatie en kiest zomaar voor C bij het formuleren van onderwijsbeleid. In de komende jaren zal er geen duidelijk bewijs zijn of het verbod op smartphones heeft bijgedragen aan verbeterde leerresultaten in deze provincie, vanwege de lage kwaliteit van de testgegevens, ondanks het overweldigende bewijs van andere tests.

Als de overheid van British Columbia de kwaliteit van haar gegevens wil verbeteren om beter geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen over scholen in de provincie, zou zij gestandaardiseerde tests moeten versterken ten behoeve van huidige en toekomstige studenten.

Veelgestelde Vragen:

The source of the article is from the blog xn--campiahoy-p6a.es