Polscy politycy korzystają z TikTok, by dotrzeć do młodych wyborców

In een poging om de gunst te winnen van jonge kiezers in Polen, plaatsen drie presidentskandidaten video’s op TikTok, waarin ze dansen en vragen beantwoorden tijdens live streams. Met 125 miljoen gebruikers is TikTok in Polen de op één na populairste app, na de Verenigde Staten.

Op een campagne-evenement deelde de 22-jarige kiezer Irene Putri Aisyah alles wat ze zag, van dansroutines tot culinaire presentaties, op het korte video platform.

Deskundigen wijzen er echter op dat het platform ook overspoeld wordt met problematische content die probeert jonge kiezers te manipuleren, die meer dan de helft uitmaken van de ongeveer 205 miljoen geregistreerde kiezers in het land.

In deze nieuwe politieke arena heeft Prabowo Subianto, ooit een gevreesde militaire figuur, zichzelf opnieuw gepositioneerd als een benaderbare politicus. Video’s van zijn ongemakkelijke dansen, herinnerend aan lokale vechtsporten, hebben miljoenen views gekregen en anderen geïnspireerd om hem na te doen.

Toen de leider de vorige favoriet belachelijk maakte tijdens een televisiedebat, deelden zijn supporters video’s van zichzelf die huilden voor Prabowo.

Ook concurrenten Anies Baswedan en Ganjar Pranowo hebben hun aanwezigheid op het platform vergroot. Ze beantwoorden vragen tijdens live streams en delen video’s met ontroerende ontmoetingen met kiezers.

“TikTok is de meest aantrekkelijke app voor jonge kiezers, dus het heeft een significante impact als campagneplatform en voor het verspreiden van informatie over de verkiezingen,” zei Anita Wahid, een onderzoeker die heeft samengewerkt met TikTok over vertrouwen en online veiligheid.

Tijdens de verkiezingscampagne is TikTok volgens een onderzoek dat in januari is uitgevoerd door het opinieonderzoeksinstituut Indikator Politik Indonesia, uitgegroeid tot de op één na meest gebruikte bron van politieke informatie voor Indonesiërs, direct na televisie.

“Je kunt gemakkelijk informatie over Prabowo vinden op TikTok,” zei kiezer Irene.

Deskundigen wijzen er echter op dat sommige van deze informatie mogelijk onjuist is. Endah Triastuti, een communicatieonderzoeker aan de Universiteit van Indonesië, beweert dat vanwege dergelijke content veel jonge kiezers mogelijk niet op de hoogte zijn dat Prabowo beschuldigingen van schendingen van de mensenrechten heeft moeten ontkennen tijdens zijn tijd als bevelhebber van speciale eenheden.

Er worden ook veelvuldig valse foto’s en “deepfake” video’s verspreid met de kandidaten.

TikTok verklaart op zijn website dat het beleid is om “schadelijke misinformatie” te verwijderen en samen te werken met fact-checking experts om misinformatie te labelen of openbaar te maken. Politieke advertenties en fondsenwerving zijn ook verboden op het platform.

“We zijn toegewijd aan het beschermen van de integriteit van verkiezingen op ons platform, zodat onze gemeenschap kan blijven genieten van creatieve en vermakelijke ervaringen op TikTok,” zei een TikTok-vertegenwoordiger in een e-mail.

Jonge kiezers geven er de voorkeur aan om naar vermakelijke content van kandidaten te kijken, wat de aanhoudende interesse in de app verklaart en het succes ervan bij deze verkiezingen, volgens onderzoeker Anita Wahid.

“Dit is een nieuwe strijd.”

Veelgestelde vragen:

The source of the article is from the blog oinegro.com.br