General Motors Co (NYSE:GM) heeft voormalig Tesla-medewerker Kurt Kelty aangenomen als Vice President Batterijtechnologie om winstgevende en betaalbare elektrische voertuigen voor klanten te leveren.
Wat er is gebeurd: Volgens het LinkedIn-profiel van Kelty werkte hij meer dan 11 jaar bij Tesla als Senior Director of Battery Technology tot 2017. De accu-expert verlaat echter nu Sila Nanotechnologies Inc om zich bij General Motors aan te sluiten.
“Vanochtend werd aangekondigd dat ik Vice President Batterijtechnologie bij GM zal zijn. Ik ben enthousiast over deze kans, voornamelijk vanwege de enorme impact die het kan hebben op het verhogen van de verkoop van elektrische voertuigen”, schreef Kelty in een LinkedIn-bericht op donderdag.
De positie van Vice President Batterijtechnologie is nieuw gecreëerd bij GM. In deze rol zal Kelty verantwoordelijk zijn voor GM’s batterijstrategie, inclusief het sourcen van materialen, onderzoek, ontwikkeling en investeringen in nieuwe technologieën, evenals de commercialisering van cellen en batterijpakketten.
“Hij brengt zijn ervaring mee in het zoeken naar de juiste partners, het opbouwen van toeleveringsketens en het opschalen van elektrificatietechnologieën. Hij leidde de ontwikkeling van Tesla’s eerste Gigafactory ter wereld, de grootste lithium-ionbatterij- en EV-componentfabriek”, zei GM CEO Mark Reuss.
Waarom het belangrijk is: Tijdens de earnings conference van het vierde kwartaal in januari zei GM CEO Mary Barra dat het bedrijf dit jaar de productie van elektrische voertuigen wil verhogen en 200.000 tot 300.000 elektrische voertuigen wil produceren op basis van Ultium Chevrolet GMC, Cadillac en BrightDrop-technologie in Noord-Amerika, evenals nieuwe modellen in showrooms introduceren.
Echter, zoals Barra opmerkte, zal dit allemaal afhangen van de vraag van klanten, waarbij ze toevoegde dat het bedrijf kan overschakelen op het produceren van meer voertuigen met interne verbrandingsmotoren en minder elektrische voertuigen als de vraag afneemt.
“Het is waar dat het groeitempo van het aantal elektrische voertuigen is afgenomen, wat enige onzekerheid met zich meebrengt”, zei de CEO.
Barra bevestigde echter opnieuw het streven van het bedrijf om de uitstoot van uitlaatgassen van lichte voertuigen tegen 2035 te elimineren.
In oktober trok GM zijn productiedoelen voor elektrische voertuigen in, waarbij productie van 400.000 elektrische voertuigen werd voorspeld van 2022 tot de eerste helft van 2024. Vorig jaar leverde het bedrijf inderdaad slechts 75.883 elektrische voertuigen af van al zijn merken.
Welke positie heeft Kurt Kelty ingenomen bij General Motors?
Kurt Kelty heeft de functie van Vice President of Battery Technology op zich genomen bij General Motors.