Great Western Railway (GWR) is een pionier in het revolutioneren van het Britse spoorwegsysteem met zijn innovatieve FastCharge technologie. GWR heeft de afgelopen drie jaar gewerkt aan de ontwikkeling van FastCharge, een technologie die betrouwbare batterij-aangedreven treinen mogelijk maakt die kunnen rijden op lokale lijnen zonder dieselmotoren, wat de toekomstige decarbonisatie van spoorwegdiensten ondersteunt.
De belangrijkste prestatie van deze technologie is het vermogen om oplaadvermogen tot 2.000 kW te leveren, acht keer meer dan de Supercharger stations van Tesla. Tijdens de aankomende proeven in West Ealing deze lente zal een trein op de Greenford lijn in slechts 3,5 minuten kunnen opladen voordat hij zijn reis vervolgt.
Het gebruik van batterijen om de bedrijfstijd van treinen te verlengen werd beperkt door hun bereik, waardoor de grootschalige adoptie van deze technologie onpraktisch was. Een ander voordeel van FastCharge is dat het geen installatie van dure en visueel storende bovenleidingen vereist.
De resultaten van de proeven van GWR kunnen de weg vrijmaken voor batterij-aangedreven treinen op lokale lijnen in heel het Verenigd Koninkrijk. Dit zou de Britse spoorwegsector in staat stellen om de langetermijndoelstellingen die door de regering en de gehele sector zijn gesteld, te bereiken: het bereiken van netto nul koolstofemissies tegen 2050.
Dr. Simon Green, Directeur Techniek bij GWR, zei: “Niemand heeft deze uitdaging eerder aangenomen, en wij staan voorop in deze inspanningen, waarbij we het Ministerie van Transport en Network Rail helpen begrijpen hoe deze technologie geïntroduceerd kan worden in het Britse spoornetwerk. De combinatie van batterijcapaciteiten en oplaadtechnologie stelt treinen in staat om op lokale lijnen volgens de dienstregeling te rijden, net als dieseltreinen, terwijl ook veilig opladen en minimale invloed op de lokale energievoorziening mogelijk is.”
Het technische werk aan het FastCharge systeem heeft honderden uren aan testen gekost om de volledige functionaliteit en voldoende energie voor het schema van de Greenford lijn te garanderen. Afhankelijk van de specificaties van lokale lijnen vertegenwoordigt dit een ongelooflijke innovatie die de uitfasering van dieseltreinen tegen 2040 zou kunnen versnellen.
Rob Cairns, Interim Managing Director van Network Rail, zei: “Deze proef is een belangrijke mijlpaal in duurzame mobiliteit in het Verenigd Koninkrijk. Het spoor is al het meest milieuvriendelijke vervoersmiddel, en batterij-aangedreven treinen hebben het potentieel om een cruciale rol te spelen in onze inspanningen voor een milieuvriendelijk spoorwegsysteem dat streeft naar netto nul uitstoot tegen 2050.”
In tegenstelling tot andere oplaadtechnologieën kan FastCharge binnen enkele uren tussen de sporen worden geïnstalleerd, met minimale verstoringen van de bestaande diensten. Het biedt een alternatief voor derde-rail systemen, die voortdurend worden opgeladen en in de praktijk mogelijk minder veilig zijn. De trein maakt gebruik van oplaadlijnen via intrekbare onderstellen, en de energie wordt geleverd door twee aan de zijkant gemonteerde batterijen die lijken op huishoudelijke accumulatoren en worden opgeladen vanaf het net.
GWR heeft al simulaties uitgevoerd op andere lijnen in het Thames Valley gebied om de mogelijke toekomstige uitbreiding van deze technologie te onderzoeken. Een dergelijke uitbreiding zou de CO2-uitstoot van GWR zelf met meer dan 1.700 ton per jaar kunnen verminderen. Er is ook hoop dat batterij-aangedreven treinen met FastCharge technologie kunnen rijden op ongeveer 3.200 kilometer aan lokale spoorlijnen in het hele land.
Na 1.500 uur testen bij het Long Marston Rail Innovation Centre, is een GWR Class 230 batterij-aangedreven trein deze week begonnen met een reeks testritten op het netwerk. De tests zullen plaatsvinden op de Long Marston – Evesham – Honeybourne – Moreton-in-Marsh route en vervolgens naar het Reading Train Care Depot voordat de trein wordt verplaatst naar West Ealing.
In februari 2022 heeft GWR een overeenkomst getekend met Vivarail om de nieuwe batterij oplaadtechnologie te testen, met als doel de introductie van batterij-aangedreven treinen in het Britse spoornetwerk te vergemakkelijken. Nadat Vivarail in december 2022 failliet ging, heeft GWR overeenkomsten getekend om de intellectuele eigendomsrechten, rollend materieel en apparatuur die verband houden met de FastCharge technologie te verwerven.
Oplaadlijnen en aan de zijkant gemonteerde batterijen zijn geïnstalleerd op het station van West Ealing ter voorbereiding op de proeven op de Greenford lijn. Zodra de tests beginnen, zal de trein naast reguliere passagiersdiensten opereren.
FAQ:
1. Welke technologie test Great Western Railway (GWR)?
– GWR voert proeven uit met FastCharge technologie, waarmee batterij-aangedreven treinen mogelijk worden en de noodzaak van diesel motoren wordt geëlimineerd.
2. Wat is de belangrijkste prestatie van deze technologie?
– De belangrijkste prestatie van FastCharge technologie is het vermogen om oplaadvermogen tot 2.000 kW te leveren, acht keer meer dan de Supercharger stations van Tesla.
3. Hoelang duurt het om de trein op de Greenford lijn op te laden?
– Tijdens de proeven zal de trein op de Greenford lijn in slechts 3,5 minuten kunnen opladen voordat hij zijn reis vervolgt.
4. Wat zijn de voordelen van het gebruik van deze technologie?
– Het gebruik van deze technologie elimineert de noodzaak van dure en visueel storende bovenleidingen.
5. Kunnen de resultaten van deze proeven invloed hebben op de Britse spoorwegen?
– Ja, de resultaten van de proeven van GWR kunnen de weg vrijmaken voor batterij-aangedreven treinen op lokale lijnen in heel het Verenigd Koninkrijk.
6. Wat is het langetermijndoel van de regering en de spoorwegindustrie in het Verenigd Koninkrijk?
– Het langetermijndoel van de regering en de spoorwegindustrie is om netto nul koolstofemissies te bereiken tegen 2050.
7. Hoe kan het FastCharge systeem worden geïnstalleerd?
– Het FastCharge systeem kan binnen enkele uren tussen de sporen worden geïnstalleerd, met minimale verstoringen van de bestaande diensten.
8. Wat zijn de mogelijkheden voor de uitbreiding van deze technologie?
– GWR heeft simulaties uitgevoerd op andere lijnen om de mogelijke uitbreiding van de FastCharge technologie te onderzoeken, wat de CO2-uitstoot kan verminderen en batterij-aangedreven treinen in staat kan stellen om op ongeveer 3.200 kilometer aan lokale spoorwegen in het hele land te rijden.
9. Waar vinden de testritten van de batterij-aangedreven GWR Class 230 trein plaats?
– De testritten van de batterij-aangedreven GWR Class 230 trein vinden plaats op de Long Marston – Evesham – Honeybourne – Moreton-in-Marsh route, en vervolgens naar het Reading Train Care Depot voordat de trein wordt verplaatst naar West Ealing.
10. Wat waren de gevolgen van het faillissement van Vivarail?
– Nadat Vivarail failliet ging, heeft GWR overeenkomsten getekend om de intellectuele eigendomsrechten, rollend