Wzrost wymogów dotyczących baterii litowo-jonowych

Steeds vaker maken we gebruik van elektronische apparaten die werken op lithium-ionbatterijen. Deze moderne batterijtechnologie biedt vele voordelen, zoals een langere levensduur en een snellere oplaadtijd. Echter, er is ook een toename te zien in het aantal incidenten met lithium-ionbatterijen, wat serieuze brandgevaren met zich meebrengt.

Recente gegevens tonen aan dat de brandweer van New York (FDNY) in 2023 maar liefst 267 branden heeft moeten bestrijden die verband hielden met lithium-ionbatterijen. Deze branden hebben geleid tot gewonden en helaas ook tot het verlies van mensenlevens. Het is duidelijk dat er actie nodig is om deze brandrisico’s aan te pakken.

In een recent geval in Queens heeft de FDNY een gevaarlijke en illegale operatie met lithium-ionbatterijen ontdekt. Bij een inspectie werden tientallen batterijpakketten en honderden lithium-ioncellen aangetroffen, die werden gebruikt voor het samenstellen, aanpassen en repareren van batterijen binnen het gebouw. Tijdens het verwijderingsproces vatten sommige batterijen zelfs vlam, wat moest worden geblust door de brandweer.

Het is verontrustend dat deze operatie niet alleen batterijen repareerde, maar ook produceerde. Het gebruik van ongecertificeerde en aangepaste lithium-ionbatterijen brengt aanzienlijke risico’s met zich mee. Helaas hebben deze batterijen al tot dodelijke slachtoffers geleid. Als bedrijven op deze manier blijven opereren, zullen meer mensenlevens in gevaar komen, zoals benadrukt door FDNY Commissaris Laura Kavanagh.

Alleen al in het afgelopen jaar waren lithium-ionbatterijen verantwoordelijk voor 268 branden, waarbij 18 mensen om het leven zijn gekomen en 150 inwoners van New York gewond zijn geraakt, zo blijkt uit gegevens van de FDNY. Dit onderstreept het belang van het aanpakken van deze risico’s en het vergroten van het bewustzijn rondom lithium-ionbatterijen.

Een tragische gebeurtenis in Brooklyn, waarbij een brand in een gebouw het leven eiste van drie familieleden, werd veroorzaakt door een lithium-ionbatterij van een e-bike, zo verklaarde de FDNY. Het is een schrijnend voorbeeld van de gevolgen van onveilige batterijen. Als reactie hierop heeft Laura Kavanagh de “Take Control” campagne gelanceerd, met als doel het vergroten van het bewustzijn over de gevaren van lithium-ionbatterijen, die volgens de autoriteiten steeds vaker voorkomen.

Burgemeester Eric Adams van New York City erkent het groeiende gebruik van e-bikes en heeft aangegeven dat zijn administratie gesprekken is gestart met de gemeenteraad om een afdeling op te zetten die verantwoordelijk is voor het reguleren van het gebruik ervan, genaamd het Department of Sustainable Delivery. Dit is een positieve stap in de richting van het bevorderen van veiligheid en het beteugelen van onveilige praktijken.

De branden die zijn veroorzaakt door lithium-ionbatterijen zijn deels te wijten aan het gebruik van illegale batterijen en laders die niet aan de veiligheidsnormen voldoen. Om deze reden hebben de autoriteiten bij de federale overheid aangedrongen op strengere regels voor de verkoop van e-bikes en batterijen.

Het is belangrijk om te benadrukken dat dit niet de eerste keer is dat een nieuwe technologie een aanzienlijk risico vormt voor de brandveiligheid in New York City. FDNY Commissaris Laura Kavanagh heeft eerder al gewaarschuwd voor de impact van nieuwe technologieën op de brandveiligheid.

**FAQ: Lithium-ionbatterijen en veiligheid**
**1. Hoeveel branden werden veroorzaakt door lithium-ionbatterijen in New York City in 2023?**
A: De FDNY heeft gereageerd op 267 branden die verband hielden met lithium-ionbatterijen in 2023.

**2. Welke gevaarlijke ontdekking werd gedaan in de winkel in Queens?**
A: FDNY-functionarissen troffen tientallen batterijpakketten en honderden lithium-ioncellen aan die illegaal werden gebruikt voor het maken, aanpassen en repareren van batterijen. Bij het verwijderingsproces vatten sommige batterijen vlam.

**3. Wat zei FDNY-commissaris Laura Kavanagh over het gevaar van ongecertificeerde lithium-ionbatterijen?**
A: Laura Kavanagh, FDNY-commissaris, waarschuwde dat ongecertificeerde en aangepaste lithium-ionbatterijen extreem gevaarlijk zijn en kunnen leiden tot verlies van levens en verwondingen. Als bedrijven op deze manier blijven opereren, lopen meer mensenlevens gevaar.

**4. Hoeveel branden werden veroorzaakt door lithium-ionbatterijen in het afgelopen jaar?**
A: Alleen al in het afgelopen jaar veroorzaakten lithium-ionbatterijen 268 branden, waarbij 18 mensen om het leven zijn gekomen en 150 New Yorkse inwoners gewond zijn geraakt.

**5. Wat veroorzaakte de brand in Brooklyn waarbij een familie om het leven kwam?**
A: De brand werd veroorzaakt door een lithium-ionbatterij van een e-bike, wat resulteerde in de dood van drie mensen: Albertha West (81), haar zoon Michael West (58) en haar kleinzoon Jamiyl West (33).

**6. Welke maatregelen neemt de stad in reactie op het toenemende gebruik van e-bikes?**
A: Burgemeester Eric Adams is in gesprek met de gemeenteraad om het Department of Sustainable Delivery op te richten, dat verantwoordelijk zal zijn voor het reguleren van het gebruik van e-bikes.

**7. Waarom geven functionarissen illegale batterijen en laders de schuld van veel branden?**
A: Illegale batterijen en laders die niet voldoen aan de veiligheidsnormen zijn verantwoordelijk voor veel van de branden die verband houden met lithium-ionbatterijen. Ambtenaren pleiten voor strengere regelgeving voor de verkoop van e-bikes en batterijen.

**8. Wat zei FDNY-commissaris in november vorig jaar over branden veroorzaakt door nieuwe technologie?**
A: Laura Kavanagh, FDNY-commissaris, benadrukte dat er vele jaren lang geen nieuwe technologie is geweest die de belangrijkste oorzaak van branddoden in New York City is geworden.

**Definities:**
– FDNY: Brandweer van New York.
– Lithium-ionbatterijen: Batterijen die gebruikmaken van lithium-iontechnologie om energie op te slaan.
– Department of Consumer and Worker Protection (DCWP) van New York City: Overheidsafdeling verantwoordelijk voor consumentenbescherming en het beheer van de relaties tussen bedrijven en klanten in New York City.
– Department of Buildings (DOB) van New York City: Overheidsafdeling die verantwoordelijk is voor bouwvoorschriften en toezicht in New York City.
– New York City Department of Environmental Protection: Overheidsafdeling verantwoordelijk voor milieubescherming in New York City.
– E-bike: Elektrische fiets.

**Suggesties voor links:**
FDNY – Officiële website
New York City Department of Consumer and Worker Protection
New York City Department of Buildings
New York City Department of Environmental Protection
Informatie over elektrische voertuigen in New York City

The source of the article is from the blog be3.sk