Mózgi niemowląt gotowe do nauki języka?

Dit artikel presenteert wetenschappelijk onderzoek naar taalverwerving bij kinderen met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) modellen. Onderzoekers hebben verschillende opvattingen over hoe kinderen taal leren. Sommigen geloven dat een kind als een “onbeschreven blad” wordt geboren en taalverwerving gebaseerd is op ervaringen, zoals horen, zien en interactie met de omgeving. Anderen beweren dat er een genetische programmering in de hersenen van een baby is die taalverwerving vergemakkelijkt.

AI-modellen zoals GPT-4 kunnen deze vraag niet definitief beantwoorden. AI-modellen leren taal door enorme hoeveelheden tekstgegevens van het internet te analyseren, wat volledig verschilt van de ervaringen van baby’s.

Een team van wetenschappers van de New York University heeft een onderzoek uitgevoerd met behulp van een AI-model dat was getraind op basis van de ervaringen van één baby. De baby, genaamd Sam, droeg een camera op zijn hoofd die vastlegde wat het kind zag en hoorde tijdens het spelen, wandelen en interactie met de omgeving van de zesde tot de vijfentwintigste maand. De videobeelden en geluiden werden vervolgens ingevoerd in het AI-model, dat geoptimaliseerd was om de verbanden tussen beelden en woorden te herkennen, terwijl het ook ruimte bood voor interpretatie van andere aspecten zoals kleuren en spraakbabbels die Sam ervoer.

Ondanks de beperkte hoeveelheid trainingsdata was de AI in staat om objecten te herkennen en de bijbehorende woorden te leren. Het model werd getest door onderzoekers, die het vroegen om objecten te identificeren die Sam eerder had gezien, zoals een stoel uit hun huis of een van hun speelgoed. In 62% van de gevallen koos het model het juiste woord, wat significant hoger is dan de toevalskans van 25%. Interessant genoeg was het model ook in staat om stoelen en ballen te herkennen die Sam nog nooit eerder had gezien. Het model leerde minstens 40 verschillende woorden, maar het vocabulaire en de taalvaardigheden bleven ver achter bij die van Sam op het einde van het experiment.

Een wetenschappelijke publicatie in het tijdschrift Science suggereert dat leren door ervaring voldoende kan zijn om woorden aan objecten te koppelen. Desalniettemin blijven sceptici zich afvragen of AI in staat zou zijn om abstractere woorden, zoals zelfstandige naamwoorden en werkwoorden, te leren en hoe vergelijkbaar de leerprocessen zijn. Het vraagstuk van taalverwerving blijft onopgelost.

Belangrijke Definities:
– AI-model (kunstmatige intelligentie): Technologie die computers in staat stelt te leren en beslissingen te nemen op basis van data-analyse.
– GPT-4: Een van de kunstmatige intelligentie modellen die gebruikt worden voor natuurlijke taalverwerking.

Suggerede Gerelateerde Links:
– New York University (link naar https://www.nyu.edu/)
– Science Journal (link naar https://www.sciencemag.org/)

The source of the article is from the blog myshopsguide.com