Pagani Huayra R Evo: Bezczelnie szybkie monstrum

Pagani Huayra R Evo is de nieuwste creatie van Horacio Pagani, een woeste en compleet ongetemde auto met verwisselbare dakpanelen en een gillende V12-motor zonder turbo’s. Deze op het circuit gerichte beest is afgeleid van het Huayra R-model, dat op zichzelf al een adembenemende prestatiemachine is.

De Evo-versie haalt inspiratie uit de “long tail”-carrosseriestijl die te vinden is in de beperkte Huayra Codalunga-serie. De 190 mm verlenging in vergelijking met de standaard Huayra resulteert in 45% meer neerwaartse druk en een verbetering van 21% in aerodynamische efficiëntie. Andere elementen die de neerwaartse druk versterken, zijn een opnieuw ontworpen achterdiffuser en een enorme vleugel met een centrale stabiliserende vin.

De verwisselbare zijdelingse luchtinlaten zijn een briljante toevoeging die de algehele rijervaring versterkt. Het verwijderen ervan verhoogt de neerwaartse druk met nog eens vijf procent. Bij een snelheid van 320 km/h genereert de Huayra R Evo meer aerodynamische neerwaartse druk dan zijn eigen gewicht.

Het open cockpit-concept stelt passagiers in staat om te genieten van het onbeperkte symfonie van de 6,0-liter V12-motor zonder turbo’s. Deze bijgewerkte versie van de Huayra R-motor, genaamd V12 R-Evo, levert een verbluffende 900 pk bij een opwindende 9.200 tpm. Dit is een toename van 50 pk in vergelijking met de Huayra R, bereikt door nieuwe nokkenassen, een herziene inlaatspruitstuk en opnieuw gekalibreerd motormanagement, onder andere aanpassingen.

De kracht wordt overgebracht op de achterwielen via een speciaal ontwikkelde sequentiële zesversnellingsbak die slechts 80 kg weegt. De Huayra R Evo bereikt een topsnelheid van 351 km/h, terwijl de remmen worden verzorgd door zelfgeventileerde koolstof-keramische remmen en speciaal op maat gemaakte remblokken.

Pagani beweert dat de prestaties van de Huayra R Evo op hetzelfde niveau liggen als moderne Le Mans Prototype 2-racewagens. Gelukkige eigenaars van de Huayra R Evo krijgen de mogelijkheid om de auto tot het uiterste te pushen tijdens speciale trackdagen georganiseerd door Pagani, samen met andere circuit speeltjes van het merk, zoals de Huayra R, Zonda R en Zonda Revolució.

FAQ:

1. Wat is de Huayra R Evo?
De Huayra R Evo is de nieuwste creatie van Horacio Pagani – een wilde, ongetemde circuitauto. Het is een geüpgradede versie van het Huayra R-model.

2. Wat zijn de kenmerken van de Huayra R Evo?
De Huayra R Evo heeft verwisselbare dakpanelen, een gillende V12-motor, een “long tail” carrosseriestijl, verhoogde aerodynamische efficiëntie en meer neerwaartse druk in vergelijking met het standaard Huayra-model.

3. Welke elementen versterken de aerodynamische neerwaartse druk in de Huayra R Evo?
De neerwaartse druk wordt versterkt door een opnieuw ontworpen achterdiffuser en een enorme vleugel met een centrale stabiliserende vin.

4. Wat is het belang van de verwisselbare dakpanelen in de Huayra R Evo?
De verwisselbare dakpanelen versterken de algehele rijervaring. Het verwijderen ervan verhoogt de neerwaartse druk met nog eens vijf procent.

5. Welke motor is beschikbaar in de Huayra R Evo?
De Huayra R Evo wordt aangedreven door een natuurlijk aangezogen 6.0-liter V12-motor. Het is een bijgewerkte versie van de Huayra R-motor, genaamd V12 R-Evo, die 900 pk produceert.

6. Wat is de topsnelheid en het remsysteem van de Huayra R Evo?
De Huayra R Evo bereikt een topsnelheid van 351 km/h. Hij is ook uitgerust met zelfgeventileerde koolstof-keramische remmen en speciaal op maat gemaakte remblokken.

7. Wat zijn de prestatiecapaciteiten van de Huayra R Evo?
Pagani beweert dat de prestaties van de Huayra R Evo op hetzelfde niveau liggen als moderne Le Mans Prototype 2-racewagens.

Definities:

– Huayra R Evo: De nieuwste creatie van Horacio Pagani, een wilde auto met hoge aerodynamische neerwaartse druk, aangedreven door een V12-motor.
– Aerodynamische neerwaartse druk: De kracht die op een voertuig werkt wanneer het met hoge snelheid beweegt en het op de weg houdt.
– Achterdiffuser: Een aerodynamisch element dat zich aan de achterkant van de auto bevindt en helpt bij het verhogen van de aerodynamische neerwaartse druk.
– V12-motor: Een type motor met twaalf cilinders gerangschikt in een V-configuratie.
– Aerodynamische efficiëntie: Het vermogen van een voertuig om de luchtstroom te optimaliseren, wat resulteert in gunstige snelheids- en prestatieresultaten.
– Koolstof-keramische remmen: Remmen gemaakt van een koolstof-keramisch composiet, bekend om hun hoge prestaties en bestandheid tegen hoge temperaturen.

Handige links:
– Pagani Cars Homepage

The source of the article is from the blog newyorkpostgazette.com