India Art Fair 2024: Immersive Digital Projects Powered by Technology

In de bruisende stad Mumbai vond de India Art Fair 2024 plaats, waar digitale kunstprojecten de hoofdrol speelden. Vier multidisciplinaire kunstenaars, Aaron “Myles” Pereira, Ameya Shinde, Dhruv Jani en Sadhna Prasad, hebben indrukwekkende digitale kunstwerken gecreëerd met behulp van de iPad Pro en MacBook Pro tijdens de ‘Today at Apple’-sessies. Deze sessies boden een unieke inkijk in de wereld van digitale kunst en lieten zien hoe technologie alles tot leven bracht in volle, realistische details.

Het thema van dit jaar was “Krachten van de Natuur”. Pereira en Shinde presenteerden het project ‘Ornitoscope’, dat tot stand kwam met behulp van de MacBook Pro en iPad Pro. Dit audiovisuele project stelt het publiek in staat om de veranderingen in de diversiteit van de Indiase avifauna gedurende de afgelopen 15 jaar te verkennen. Pereira ontwierp interactieve geluidslandschappen, waarbij hij werkte met Ableton Live en Logic Pro X voor muziekproductie en geluidstechniek. Shinde, een getrainde beeldend kunstenaar, haalt inspiratie uit mensen en plaatsen. Beide kunstenaars maken gebruik van de Apple Pencil en iPad Pro als essentiële reisgenoten.

Wat heeft hun passie aangewakkerd om dit specifieke onderwerp te kiezen? Shinde is het eens met Pereira en zegt: “We willen de aandacht vestigen op het feit dat onze natuurlijke wereld steeds stiller wordt.” Hun installatie lijkt op het eerste gezicht misschien eenvoudig – een iPad Pro en projectiescherm omringd door zes luidsprekers. Maar wanneer de toeschouwer een staat of unieterritorium selecteert om te verkennen, spelen de luidsprekers geluiden af die overeenkomen met de vogels uit die regio. De effecten van verstedelijking en ontbossing worden alarmerend zichtbaar wanneer gebruikers de tijdlijn tussen 2008 en 2022 verschuiven.

De creatieve processen van de kunstenaars zijn zowel collaboratief als individueel. Shinde creëert op zichzelf staande kunstwerken voor elke regio, waarbij hij unieke lokale vogelsoorten in beeld brengt, met de hand gemaakt met behulp van Procreate op de iPad Pro en de Apple Pencil. Pereira importeert de ontwerpen naar zijn MacBook Pro met de M3 Max-chip en vervormt ze met behulp van een techniek genaamd iteratie. De volledige installatiesoftware is gecreëerd in Max MSP, een programmeertaal die hem in staat stelt geluid te versterken en visualisaties te genereren op basis van interacties van kijkers.

Kunstenaar en schrijver Dhruv Jani laat de diepte onder de grond zien aan het publiek. Zijn videospel “Het Duurt Lang Voordat Een Berg Groeit” neemt spelers mee op een ondergrondse reis om de zaadjes te ontdekken waaruit het gebergte Western Ghats is gegroeid. Spelers moeten afdalen door een ondergrond gevuld met poëzie, folklore en overpeinzingen over taal en landschap, ontworpen en geprogrammeerd op de MacBook Pro met M3 Max. “Het project ontleent zijn naam aan een lokale mythe over een man die op zoek is naar water voor het dorstige land,” legt Jani uit. “Zijn zoektocht wekt slapende goden diep onder de aarde op. Wanneer zij ontwaken, rijzen de Western Ghats op en wordt de man gestraft voor zijn wandaden, en verandert hij in een klein zaadje.”

Jani, de oprichter van Studio Oleomingus, werkt samen met creatieve programmeur Sushant Chakraborty. Hij groeide op bij de zee in Daman, een regio omringd door een natuurreservaat en beschermd bos. Vandaag de dag is het een transportcorridor tussen Ahmedabad en Mumbai. Het thema “Krachten van de Natuur” zette hem aan om langzamere krachten te verkennen, zoals sedimentatie en geologische tijd, en de rol die mensen en taal spelen bij het verstoren van deze processen.

Gebaseerd op Arun Kolatkar’s “Jejuri”, begint Jani met het schrijven van een reeks poëtische verzen die ideeën van devotie, landschap en geschiedenis verbinden. Het visuele proces omvat het opbouwen van texturen in Adobe Photoshop of het met de hand schilderen ervan met de Apple Pencil op de iPad Pro. Het werk verplaatst zich vervolgens naar de MacBook Pro, waar kleurrijke en labyrintische game-landschappen worden gecreëerd met behulp van 3D-modelleringstools zoals Substance en SketchUp. Het spel wordt vervolgens gecompileerd in de Unity3D game-engine en lichtkaarten worden gegenereerd met behulp van hardware ray tracing, wat helpt bij het creëren van de spelomgeving.

Muralist en illustrator Sadhna Prasad plaatst de kijkers stevig in het heden. “Mijn project heet ‘Ik Kom Terug'”, zegt Prasad en voegt eraan toe: “Ik wil dat mijn publiek de wereld die ik creëer ervaart.” Prasad maakt gebruik van Procreate en Procreate Dreams op de iPad Pro om grootschalige muurschilderingen te creëren. Het toont twee werelden: een is het resultaat van een onhoudbare levensstijl, en de andere is het resultaat van de hervorming van de mensheid. De kunstenaar werkt samen met de Artivive-app om de muurschildering te transformeren tot een interactieve augmented reality-ervaring voor de toeschouwers.

“Mijn ‘drijvende studio’ – de iPad Pro en Apple Pencil – vergezelt me overal. Procreate op de iPad Pro met de Apple Pencil heeft mijn leven veranderd. De vloeiendheid en functionaliteit maken het de perfecte tool voor een kunstenaar,” vertelt ze. Ze betreurt de ondoordachte verstedelijking die ze om zich heen ziet in Mumbai: “Het irriteert me, en ik kan die irritatie kwijt in dit project. Als ik natuurlijke omgevingen betreed, zie ik ecosystemen van insecten, organismen en planten,” legt ze uit. “Ze bestaan ​​in perfecte harmonie. Ik hoop dat mensen ook in harmonie met andere wezens op deze planeet leren leven,” voegt ze eraan toe.

Het ‘Today at Apple’-evenement op de India Art Fair: Hoe deze vier kunstenaars het evenement verrijken

De digitale kunstwerken van de resident digitale kunstenaars van deze editie zijn te zien in het Digital Residency Center als onderdeel van ‘The Studio’. Ze zullen ook hun eigen ‘Today at Apple’-sessies geven met het thema “Krachten van de Natuur” tussen 1 en 4 februari.

FAQ:

1. Wie heeft de indrukwekkende digitale projecten gecreëerd op de India Art Fair 2024?
Aaron “Myles” Pereira, Ameya Shinde, Dhruv Jani en Sadhna Prasad hebben indrukwekkende digitale projecten gecreëerd op de India Art Fair 2024.

2. Welke apparaten werden gebruikt om de digitale projecten te creëren?
De projecten werden gecreëerd met behulp van de iPad Pro en MacBook Pro.

3. Wat was het thema van de India Art Fair van dit jaar?
Het thema van de India Art Fair van dit jaar was “Krachten van de Natuur”.

4. Welk project werd gepresenteerd door Pereira en Shinde?
Pereira en Shinde presenteerden het project ‘Ornitoscope’, een audiovisueel project dat de veranderingen in de diversiteit van de Indiase avifauna onderzoekt.

The source of the article is from the blog rugbynews.at