Kanada prowadzi w rankingu globalnego łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych

Canada heeft China voor het eerst overtroffen en staat nu op de eerste plaats in de jaarlijkse ranglijst van de toeleveringsketen van lithium-ionbatterijen van BloombergNEF. Het rapport, dat nu zijn vierde editie beleeft, beoordeelt het potentieel van elk land om een veilige, betrouwbare en duurzame toeleveringsketen voor lithium-ionbatterijen op te bouwen. De beoordeling omvat 46 verschillende criteria verdeeld over vijf categorieën: grondstoffen, batterijproductie, vraag, milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid, evenals industrie, infrastructuur en innovatie.

De eerste plaats die Canada in 2023 heeft weten te bemachtigen, is voornamelijk te danken aan consistente vooruitgang in de productie en sterke aspecten op het gebied van milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Canada heeft in alle vijf categorieën betere scores behaald in vergelijking met de vorige twee edities van de ranglijst. Bedrijven zoals Umicore, Volkswagen, Ford, Stellantis en LG Energy Solutions hebben onlangs hun investeringsplannen in Canada aangekondigd.

Grondstoffen vormen de basis van de toeleveringsketen van Canada. Het land handhaaft de derde positie op het gebied van lithium-ionbatterijgerelateerde grondstoffen, dankzij de huidige capaciteit voor extractie en raffinage, evenals een goed ontwikkeld plan om op lange termijn gebruik te maken van markten voor batterijmetalen.

Canada heeft ook zijn positie verbeterd op het gebied van batterijproductie en vraag, respectievelijk op de 7e en 10e plaats. Belangrijke batterijfabrieken, zoals die aangekondigd door Volkswagen en Northvolt, bevestigen het engagement van de federale regering, die tot wel $25 miljard heeft toegewezen om deze projecten te ondersteunen.

Op het gebied van milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid handhaaft Canada zijn 6e positie als enige Noord-Amerikaanse land in de top tien. Er is echter potentieel voor vooruitgang op de ranglijst als het land de belasting op kooldioxide-uitstoot verhoogt en zich richt op een beter ecosysteembeheer.

Tot slot heeft Canada twee plaatsen vooruitgang geboekt in de categorie industrie, infrastructuur en innovatie en de tweede plaats veiliggesteld. Deze vooruitgang is het resultaat van het hebben van de goedkoopste commerciële elektriciteit van alle onderzochte landen. BNEF benadrukt echter dat Canada zich moet richten op het versterken van zijn binnenlandse infrastructuur en innovatielandschap, evenals het verbeteren van zijn prestaties op het gebied van handel, beleid en investeringen om de leidende positie in deze categorie te behouden.

Het nieuws over de ranglijst van BNEF met betrekking tot Noord-Amerika is optimistisch. Naast Canada heeft ook de Verenigde Staten succes behaald door op de derde plaats te eindigen en Mexico is acht plaatsen gestegen naar de 19e positie.

De ranglijst houdt ook rekening met potentiële bedreigingen voor Canada en merkt op dat lage prijzen van batterijmetalen de ontwikkeling van projecten in de regio kunnen beperken. Grotere financiële ondersteuning wordt genoemd als noodzakelijk om de kostenconcurrentie van projecten te verhogen.

Belangrijke vragen met betrekking tot de wereldwijde ranglijst van de toeleveringsketen van lithium-ionbatterijen:

1. Welke categorieën worden meegenomen in de ranglijst?
Antwoord: De ranglijst houdt rekening met vijf categorieën: grondstoffen, batterijproductie, vraag, milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid, evenals industrie, infrastructuur en innovatie.

2. Waarom staat Canada bovenaan de ranglijst?
Antwoord: Canada staat bovenaan de ranglijst dankzij consistente vooruitgang in batterijproductie, sterke aspecten op het gebied van milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid, en investeringen van bedrijven zoals Umicore, Volkswagen, Ford, Stellantis en LG Energy Solutions.

3. In welke categorie behoudt Canada de derde positie?
Antwoord: Canada behoudt de derde positie op het gebied van lithium-ionbatterijgerelateerde grondstoffen, dankzij de capaciteit voor extractie en raffinage en een goed ontwikkeld plan voor het gebruik van batterijmetalen.

4. Wat is de bijdrage van Canada aan batterijproductie en vraag?
Antwoord: Canada staat respectievelijk op de 7e en 10e plaats in batterijproductie en vraag. Belangrijke batterijfabrieken, zoals die aangekondigd door Volkswagen en Northvolt, hebben financiële ondersteuning ontvangen van de federale regering.

5. Op welke positie staat Canada in de categorie milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Antwoord: Canada staat op de 6e positie op het gebied van milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er is echter potentieel voor vooruitgang als het land de belasting op kooldioxide-uitstoot verhoogt en zich richt op een beter ecosysteembeheer.

6. Wat zijn de uitdagingen voor Canada met betrekking tot de ranglijst?
Antwoord: De ranglijst geeft aan dat lage prijzen van batterijmetalen de ontwikkeling van projecten in de regio kunnen beperken. Grotere financiële ondersteuning is nodig om de kostenconcurrentie van projecten te verhogen.

7. Wat zijn de andere resultaten voor Noord-Amerika?
Antwoord: De Verenigde Staten staat op de derde plaats en Mexico is gestegen naar de 19e positie.

8. Wat zijn de vooruitzichten voor de ontwikkeling van de lithium-ionbatterijindustrie in Canada?
Antwoord: De vooruitzichten voor de ontwikkeling van de lithium-ionbatterijindustrie in Canada zijn optimistisch vanwege consistente vooruitgang in productie, investeringen in batterijfabrieken en interesse van wereldwijde bedrijven. Financiële ondersteuning en voortdurende inspanningen op het gebied van milieubescherming zullen cruciaal zijn om de industrie van Canada aan de top van de ranglijst te houden.

Belangrijke termen:

1. Lithium-ionbatterijen – een type batterij met een hoge capaciteit en voltage dat veel gebruikt wordt in elektronische apparaten en elektrische voertuigen.

Gerelateerde links:

1. BloombergNEF – de homepage van het onderzoeksbureau dat de ranglijst van de toeleveringsketen van lithium-ionbatterijen publiceert.

The source of the article is from the blog guambia.com.uy