The Importance of Fire Safety for Lithium-Ion Batteries

Lithium-ion batterijen worden wereldwijd op grote schaal gebruikt of opgeslagen. Deze batterijen worden regelmatig gebruikt om verschillende apparaten en voertuigen die we dagelijks gebruiken van stroom te voorzien.

Helaas zijn incidenten met branden veroorzaakt door deze batterijen zeldzaam, maar er zijn aanzienlijke risico’s verbonden aan deze cellen. De combinatie van brandbaar elektrolyt en de grote hoeveelheid energie die in de batterij is opgeslagen, kan leiden tot brand of explosie als gevolg van een enkele storing.

Het belangrijkste veiligheidsrisico dat gepaard gaat met lithium-ion batterijen is het verschijnsel dat bekend staat als ’thermische doorbraak’. Dit treedt op wanneer de batterijcel meer warmte produceert dan het effectief kan afvoeren, wat leidt tot een ongecontroleerde en snelle afgifte van energie in de vorm van warmte. Dit kan een brand of explosie veroorzaken en de oorzaken hiervan kunnen fabricagefouten, mechanische schade, blootstelling aan externe warmtebronnen of overladen/ontladen zijn.

Thermische doorbraak kan leiden tot de afgifte van verschillende gassen uit de behuizing van de batterij, zoals waterstof (zeer brandbaar), koolmonoxide (giftig, verstikkend en brandbaar) en waterstoffluoride (zeer giftig en corrosief).

Onjuist gebruik en opslag van lithium-ion batterijen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de veiligheid van mensen in een gebouw. Volgens de brandveiligheidsvoorschriften in het Verenigd Koninkrijk moet de verantwoordelijke persoon voor het gebouw het algemene brandrisico en het risico op brandverspreiding op het terrein identificeren.

Volgens de voorschriften in het Verenigd Koninkrijk moet de eigenaar van het gebouw een gedegen brandrisicobeoordeling uitvoeren om de algemene brandpreventiemaatregelen te identificeren die moeten worden genomen. De brandrisicobeoordeling moet passend, grondig en rekening houden met de opslag, behandeling, gebruik en het opladen van lithium-ion batterijen.

Veilige praktijken voor lithium-ion batterijveiligheid

De resultaten van de brandrisicobeoordeling moeten aanbevelingen bevatten voor het veilig gebruik, opslag, behandeling en opladen van lithium-ion batterijen. Elk van deze aanbevelingen draagt bij aan de strategie voor brandrisicobeheer en veiligheidsmaatregelen.

Typische aanbevelingen kunnen zijn:

– Gebruik alleen apparaten van gerenommeerde fabrikanten of leveranciers en laad de batterijen op met de juiste originele oplader of een compatibele oplader die is ontworpen voor veilig opladen van specifieke batterijcellen.
– Controleer regelmatig de batterijen op schade. (Gebruik nooit beschadigde of defecte batterijen.)
– Zorg voor een droge, koele, goed geventileerde ruimte voor het hanteren van batterijen en vermijd hoge luchtvochtigheid.
– Verwijder ontvlambare materialen, scherpe voorwerpen en voorkom dat batterijen in aanraking komen met geleidende materialen in het gebied waar ze worden behandeld.
– Beheer het batterijopladingproces effectief door opgeleid personeel, zorg ervoor dat batterijen uit opladers worden verwijderd nadat het opladen is voltooid en laat ze niet opladen in onbezette gebieden.
– Bied uitgebreide training aan personeel over noodprocedures en specifieke instructies met betrekking tot beschadigde of defecte batterijen. Werknemers moeten zich bewust zijn van hun beperkingen in geval van een brand gerelateerd aan lithium-ion batterijen.
– Bewaar ongebruikte batterijen in geschikte behuizingen zoals metalen batterijopslagkasten of brandwerende beschermingszakken.
– Zorg voor en onderhoud regelmatig een adequaat rookdetectiesysteem dat voldoende informatie biedt voor de overige gebruikers van het gebouw (bij voorkeur een combinatie van rook- en koolmonoxidedetectie).
– Beperk de omvang van opslagruimtes en wijs deze alleen toe aan lithium-ion batterijen.

Belangrijke informatie over veilig gebruik van lithium-ion batterijen:

FAQ

1. Wat is het belangrijkste risico verbonden aan lithium-ion batterijen?
Het belangrijkste risico is het optreden van thermische doorbraak, wat resulteert in de snelle afgifte van energie in de vorm van warmte. Dit kan leiden tot een brand of explosie.

2. Welke gassen kunnen vrijkomen tijdens de thermische doorbraak van een batterij?
Tijdens de thermische doorbraak van een batterij kunnen gassen zoals waterstof (brandbaar), koolmonoxide (giftig en verstikkend) en waterstoffluoride (corrosief en zeer giftig) vrijkomen.

3. Wat zijn de beste praktijken voor lithium-ion batterijveiligheid?
De beste praktijken voor lithium-ion batterijveiligheid omvatten het gebruik van apparaten van gerenommeerde fabrikanten, regelmatige controle van batterijen op schade, het bieden van voldoende ruimte voor het behandelen van batterijen, het beheer van het oplaadproces door opgeleid personeel, het trainen van medewerkers in noodprocedures en het opslaan van ongebruikte batterijen in geschikte behuizingen.

4. Welke voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen bij het gebruik van lithium-ion batterijen?
Voorzorgsmaatregelen zijn onder andere het vermijden van het opladen van batterijen met ongeschikte opladers, het verwijderen van ontvlambare materialen in de buurt van de batterijen, zorgen voor een geschikt rookdetectiesysteem en het beperken van de omvang van opslagruimtes voor batterijen.

5. Wat zijn de brandveiligheidsvoorschriften in het Verenigd Koninkrijk?
Volgens de voorschriften in het Verenigd Koninkrijk moeten gebouweigenaren een brandrisicobeoordeling uitvoeren en passende voorzorgsmaatregelen nemen om ervoor te zorgen dat lithium-ion batterijen veilig worden gebruikt.

Belangrijke definities:

– Lithium-Ion Batterij: Batterij waarin energie wordt opgeslagen door middel van een elektrochemisch proces waarbij lithium als actieve stof wordt gebruikt.
– Thermische Doorbraak: De situatie waarin de batterijcel meer warmte produceert dan het effectief kan afvoeren, wat leidt tot een plotselinge afgifte van energie in de vorm van warmte.
– Elektrolyt: Stof die de stroom van ionen mogelijk maakt tussen de elektroden in een batterij.

Suggesties voor gerelateerde links:

– National Fire Protection Association – nfpa.org
– Health and Safety Executive – hse.gov.uk

The source of the article is from the blog macnifico.pt