Chiny jako światowy producent baterii EV: Wpływ na rynek i kwestie geopolityczne

China speelt een steeds prominentere rol als wereldwijde producent van elektrische voertuig (EV)-batterijen. Er groeien zorgen in de Verenigde Staten en Europa dat Chinese elektrische auto’s binnenkort hun markten zullen overspoelen, waardoor traditionele automobielbedrijven achterblijven en het Westen afhankelijk wordt van een land dat steeds meer wordt gezien als een strategische rivaal. In deze situatie dringt Chinese onderneming Contemporary Amperex Technology (CATL), een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van EV-batterijen, er bij bedrijfsleiders en regeringen op aan om geopolitieke vraagstukken te scheiden van batterij-recyclingtechnologie.

Robin Zeng Yuqun, de oprichter en CEO van CATL, sprak over dit onderwerp tijdens een paneldiscussie over elektrische voertuigen tijdens het World Economic Forum in Davos. Zeng beweert dat CATL in staat is om bijna alle nikkel, kobalt en mangaan die in elektrische voertuigbatterijen worden gebruikt, te recyclen. Deze mineralen zijn cruciaal voor de productie van lithium-ionbatterijen, die traditioneel worden gebruikt in veel EV’s.

Zeng waarschuwt dat de grootschalige adoptie van elektrische voertuigen kan leiden tot beperkingen in de beschikbaarheid van grondstoffen. “De vraag naar kritieke materialen kan over de komende 10 jaar met vijf keer toenemen, gezien de snelle groei van de industrie”, zei hij. Als de samenleving elektrische voertuigen echt omarmt, “zullen er zeer kleine hoeveelheden nieuwe kritieke materialen beschikbaar zijn voor extractie”, waarschuwt hij.

Zeng verklaart ook dat zijn bedrijf klaar staat om batterij-recyclingtechnologie te leveren aan buitenlandse autofabrikanten en stelt dat Chinese recyclingfabrieken meer belangrijke metalen kunnen terugwinnen uit batterijen dan Europese fabrieken. “Als we deze recyclingtechnologieën kunnen bieden aan Europa, de Verenigde Staten en de rest van de wereld, zou het beheer van het vraagstuk van delfstoffenwinning zeer eenvoudig worden,” suggereert hij.

CATL is een van de top fabrikanten van EV-batterijen ter wereld en heeft ongeveer een derde van de wereldwijde markt in handen. Haar klanten zijn onder andere bedrijven als Tesla en BMW, en het verkoopt meer batterijen dan de Chinese EV-gigant BYD.

Zeng richtte Amperex Technology in 1999 op en leverde batterijen aan elektronicabedrijven zoals Samsung en Apple. In 2011 verwierf Zeng samen met een groep Chinese investeerders een belang van 85% in de EV-batterijactiviteiten van het Japanse bedrijf TDK, die werd omgedoopt tot CATL. Het bedrijf breidt zich snel uit te midden van de snelgroeiende EV-sector in China, gesteund door belastingvoordelen en subsidies van de overheid.

CATL heeft batterijfabrieken in Duitsland en Hongarije en werkt ook samen met een Thais staatsoliebedrijf in EV-batterijassemblagefabrieken in Thailand. Het bedrijf heeft ook samenwerkingen aangegaan met westerse autofabrikanten, waaronder Stellantis in Europa en Ford in Michigan, Verenigde Staten.

De situatie rond de fabriek in Michigan baart zorgen in de VS dat het Chinese bedrijf zou profiteren van belastingvoordelen die zijn vastgelegd in de Inflation Reduction Act. Politici eisen dat Ford gedetailleerde informatie verstrekt over zijn relatie met CATL.

Ford is van plan om vanaf 2026 betaalbare lithium-ionbatterijen te produceren in zijn fabriek in Michigan, waarbij ze gebruik maken van technologie gelicenseerd door CATL. De bouwwerkzaamheden zijn echter tijdelijk stopgezet in september, waarbij de schuld wordt gegeven aan de vakbond United Auto Workers.

Chinese elektrische auto’s worden ook geconfronteerd met geopolitieke kwesties. De Europese Commissie is in september vorig jaar een onderzoek gestart om te bepalen of Chinese EV-fabrikanten, zoals BYD, oneerlijk worden ondersteund door staatsubsidies. De VS weigert ook belastingvoordelen voor elektrische voertuigen die in China worden gemaakt of waarvan componenten uit China afkomstig zijn.

Zeng informeerde Nikkei Asia dat de plannen van CATL voor een batterijfabriek in de VS niet zouden worden beïnvloed door nieuwe regelgeving onder de regering-Biden.

China volledig uit de batterij toeleveringsketen verwijderen zal een uitdaging zijn. Bloomberg schat dat Chinese batterijfabrikanten 80% van wereldwijd gebruikte cellen leveren. China verwerkt ook het merendeel van de mineralen die worden gebruikt in EV-batterijen. Volgens het Internationaal Energieagentschap verwerkt China tot 70% van het wereldwijde lithium en kobalt, evenals ongeveer 35% van het nikkel.

FAQ:
1. Welke rol speelt China als producent van elektrische voertuigbatterijen?
China speelt een steeds prominentere rol als wereldwijde producent van elektrische voertuigbatterijen.
2. Wat zijn de zorgen in de Verenigde Staten en Europa met betrekking tot Chinese elektrische auto’s?
Er groeien zorgen in de Verenigde Staten en Europa dat Chinese elektrische auto’s binnenkort hun markten zullen overspoelen, waardoor traditionele automobielbedrijven achterblijven en het Westen afhankelijk wordt van China.
3. Wie is Robin Zeng Yuqun en wat is CATL?
Robin Zeng Yuqun is de oprichter en CEO van CATL, een van de toonaangevende producenten van elektrische voertuigbatterijen ter wereld.
4. Wat zijn de belangrijkste mineralen die worden gebruikt bij de productie van lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen?
De belangrijkste mineralen die worden gebruikt bij de productie van lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen zijn nikkel, kobalt en mangaan.
5. Welke dreigingen brengt de grootschalige adoptie van elektrische voertuigen met zich mee?
De grootschalige adoptie van elektrische voertuigen kan leiden tot beperkte beschikbaarheid van kritieke hulpbronnen, doordat de vraag naar deze hulpbronnen toeneemt met de snelle groei van de industrie.
6. Hoe stelt CATL voor om het probleem van batterijrecycling aan te pakken?
CATL dringt er bij bedrijfsleiders en regeringen op aan om geopolitieke vraagstukken te scheiden van batterij-recyclingtechnologie. Ze beweren in staat te zijn om de meerderheid van de mineralen die in elektrische voertuigbatterijen worden gebruikt, te recyclen.

Aanbevolen Links:
CATL Website: www.catlbattery.com
Tesla Website: www.tesla.com
BMW Website: www.bmw.com
Stellantis Website: www.stellantis.com
Ford Website: www.ford.com

The source of the article is from the blog lanoticiadigital.com.ar