Chiny planują budowę fabryki baterii w Portugalii o wartości 2 mld euro

China heeft plannen om een ​​€2 miljard kostende batterijfabriek te bouwen in Portugal. De Chinese batterijfabrikant CALB is van plan om een ​​fabriek voor lithium-ionbatterijen te bouwen, die naar schatting €2 miljard aan omzet zou kunnen genereren en ongeveer 1.800 banen zou kunnen creëren. Het belangrijkste onderdeel van de batterijen zal lithium zijn, waarvan Portugal de grootste reserves in Europa heeft.

De fabriek, die gevestigd zal zijn in de stad Sines, ongeveer 100 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Lissabon, moet eind 2025 operationeel zijn. Het voornaamste doel is om te voldoen aan de grote vraag naar batterijen, voornamelijk vanuit de auto-industrie. Het geplande project bevindt zich momenteel in het stadium van openbare consultatie, die zal duren tot eind februari.

Ondanks bezwaren van milieuorganisaties en veel bewoners is besloten om de CALB-fabriek te bouwen. Momenteel worden de meeste batterijen die in elektrische voertuigen worden gebruikt, lithium-ionbatterijen op basis van lithium, kobalt en nikkel.

De overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen maakt deel uit van de wereldwijde energietransitie. Dankzij zijn lithiumbronnen is Portugal erin geslaagd een aanzienlijke investering voor de auto-industrie aan te trekken. De bouw van een lithium-ionbatterijfabriek is weer een stap richting een duurzame toekomst voor de auto-industrie.

Veelgestelde vragen:

1. Welke voordelen zal de lithium-ionbatterijfabriek in Portugal met zich meebrengen?
De fabriek kan €2 miljard aan omzet genereren en ongeveer 1.800 banen creëren.

2. Waar zal de CALB-fabriek zich bevinden?
De CALB-fabriek zal zich bevinden in de stad Sines, ongeveer 100 kilometer ten zuiden van Lissabon.

3. Wanneer wordt de fabriek operationeel verwacht?
De fabriek wordt verwacht operationeel te zijn tegen het einde van 2025.

4. Welke batterijen zullen voornamelijk in de fabriek worden geproduceerd?
Het belangrijkste onderdeel van de geproduceerde batterijen zal lithium zijn.

5. Welke zijn de belangrijkste sectoren die batterijen bestellen bij de fabriek?
De meerderheid van de bestellingen voor batterijen komt van de auto-industrie.

6. Wat zijn de huidige bezwaren tegen de bouw van de CALB-fabriek?
De beslissing om de fabriek te bouwen heeft te maken gehad met bezwaren van milieuorganisaties en bewoners.

7. Wat zijn de voornaamste componenten van lithium-ionbatterijen die gebruikt worden in elektrische voertuigen?
Momenteel zijn de meeste lithium-ionbatterijen gebaseerd op lithium, kobalt en nikkel.

8. Waarom is de bouw van een lithium-ionbatterijfabriek belangrijk voor Portugal?
Dankzij de lithiumbronnen van Portugal is de investering in de fabriek van groot belang voor de auto-industrie van het land.

9. Wat is het belang van de bouw van een lithium-ionbatterijfabriek voor de toekomst van de auto-industrie?
De bouw van deze fabriek is opnieuw een stap in de richting van een duurzame toekomst voor de auto-industrie.

Definities:

– CALB: Chinese fabrikant van lithium-ionbatterijen.
– Lithium-ion: een type batterij dat lithium gebruikt om elektrische energie op te slaan.
– Energietransitiecoalitie: wereldwijde inspanningen om over te stappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen.
– Duurzame toekomst van de auto-industrie: het streven naar het creëren en gebruiken van milieuvriendelijkere oplossingen in de auto-industrie.

Links:

– CALB – fabrikant van lithium-ionbatterijen
– Website van de Portugese regering
– ACEA – European Automobile Manufacturers’ Association

The source of the article is from the blog meltyfan.es